داستان ادامه دار خشکسالی ها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت : بحث خشکسالی بیش از یک‌دهه است که در استان مطرح است، به خصوص در سال آبی گذشته با کاهش شدید بارش در سطح استان تشدید یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، یاوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت : بحث خشکسالی تنها در سراب روانسر مطرح نیست، متأسفانه سراب‌ها، تالاب‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده به‌طوری که دچار خشکیدگی شده‌اند.

او پدیده کم‌بارشی را یک پدیده طبیعی دانست و گفت : در کنار این پدیده طبیعی، متأسفانه فعالیت‌های انسان‌ساز در برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در سنوات گذشته، حفر چاه‌های غیرمجاز و کشت محصولات پرآب هم مزید بر علت شده است.

او در توضیح برنامه در دست اجرا برای حل بحران‌های زیست محیطی استان، افزود: برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی که متولی آن آب منطقه‌ای است برنامه خوبی است که در سطح استان با همکاری محیط زیست در راستای عدم مشاهده چنین اتفاقاتی در حال اجرا است.

درویشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: این برنامه به منظور کنترل و مدیریت منابع آبی و افزایش سطح آن طراحی شده است.

او اشاره‌ای به روند کاهش میانگین بارندگی کرمانشاه طی ۲۰ سال اخبر داشت و افزود: همین موضوع سبب کاهش منابع آبی استان شده که براساس این برنامه تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و آب فاضلاب شهری و روستایی موظف هستند مصرف بهینه منابع آبی را در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای غرب کرمانشاه وضعیت آب در دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی استان را نامناسب توصیف کرد و افزود: ۱۲ سد مخزنی در استان وجود دارد که میانگین کسری مخزن تجمعی آب استان در بلندمدت یک‌هزار و ۷۱ میلیون مترمکعب است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.