پادکست تیزبین؛

از ابراز نظر وزرای خارجه همسایه افغانستان در تهران تا دیدار هیات آمریکایی و طالبان در قطر

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران پس از نشست دیروز، چه گفتند؟

حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر امور خارجه ایران بعد از نشست خطاب به طالبان گفت: " اقدامات تروریستی درافغانستان ، نباید باعث به مخاطره افتادن امنیت کشورهای همسایه، شود." همچنان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران گفته، اگر تلاش‌های عاجل صورت نگیرد، مشکلات افغانستان به همسایه‌هایش و سایر مناطق جهان سرایت خواهد کرد.
در همین حال، وانگ یی٬ وزیر خارجه چین در سخنرانی خود از طریق ویدیو به این اجلاس گفت که طالبان می‌خواهند با جامعه جهانی در تماس باشند و جامعه جهانی باید در رشد افغانستان کمک کند.
از سویی هم، سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه در پیام ثبت شده به کنفرانس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت که حکومت موقت طالبان با وصف مشکلات، امکان واقعی دارد که افغانستان را همچون یک کشور مسوول و صلح‌آمیز به صحنه جهانی برگرداند.
در این نشست وزیران خارجه کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان بطور حضوری و وزیران خارجه روسیه و چین از بصورتن مجازی شرکت داشتند و سخنرانی کردند.

شکایت باشندگان افغانستانی روی موجودیت مشکلات در گذرگاه تورخم

شماری از شهروندان کشور شکایت دارند که هنگام عبور از گذرگاه تورخم به پاکستان، با مشکلات زیاد مواجه هستند.
مقام‌های پاکستانی می‌گویند که در یک هفته، حدود ۱۱ هزار باشنده افغانستانی از طریق تورخم، وارد پاکستان شده‌اند. حکومت این کشور؛ صرف به افرادی اجازه می‌دهد که پاسپورت دارند و ویزا‌ی پاکستان را دریافت کرده باشند.
این در حالیست که گذرگاه تورخم از مدت پنج ماه به این‌سو مسدود بود اما روز پنجشنبه ی هفته گذشته همزمان با سفر وزیر خارجه پاکستان به کابل، این گذرگاه به روی شهروندان افغانستانی باز شد.

اعتراض آموزگاران در کابل برای پرداخت نشدن معاشات شان از سوی حکومت

گروهی از آموزگاران در شهر کابل در یک گردهمایی از گروه طالبان خواستند که معاشات آموزگاران و سایر کارمندان دولتی را «قبل از وقوع فاجعه‌ی انسانی» پرداخت کنند.
آنان از نهادهای ملی و بین‌المللی همکار معارف افغانستان هم خواسته‌اند که در شرایط کنونی حمایت و همکاری‌شان را از آموزگاران دریغ نکنند.
با تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر آموزگاران و سایر کارمندان دولت هنوز معاش‌شان را دریافت نکرده‌اند. اما در تعدادی از ولایات، طالبان بخشی از معاش آموزگاران را به عنوان «کمک» به آنان اعطا کرده‌اند.

نگرانی فعالان آموزش و پرورش در مورد مسدود ماندن مکاتب دختران در افغانستان

جمعی از فعالان و متخصصان عرصه‌ی آموزش و پرورش و حقوق کودکان از مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم و بی‌سرنوشتی آموزگاران زن ابراز نگرانی کرده‌اند.
این فعالان و متخصصان، خواهان بازگشایی هرچه زودتر مکاتب به‌روی دانش‌آموزان دختر و فراهم‌کردن زمینه‌ی کار برای آموزگاران زن با حفظ احترام و امتیازهای قانونی آن‌ها، شده‌اند.
این درحالی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، مکاتب به‌روی دانش‌آموزان پسر و دختران پایین‌تر از صنف ششم باز شده است. اما دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در اکثر ولایات، تا کنون اجازه‌ی رفتن به مکتب را دریافت نکرده‌اند.

دیدار هیات آمریکایی و طالبان در قطر و گفتگو در مورد روابط دو کشور

حکومت طالبان می‌گوید که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه و هیئت امریکایی به رهبری اِیین مک کری مسوول مأموریت امریکا در افغانستان در مورد روابط امریکا و افغانستان و موضوعات مرتبط گفتگو کردند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر خود نوشته است که در دیدارِ شهر دوحه به سلسلۀ ملاقات قبلی، گفتگو میان دو طرف انجام شد اما مجاهد جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرده.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.