تراژدی تلخ خشکسالی؛

کم آبی، مهاجرت پرندگان را کاهش می‌دهد

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: مهاجرت پرندگان با پایین آمدن سطح آب زیستگاه‌های آبی در استان کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهدی صفی‌خانی، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به خشکسالی سال جاری و نبود نزولات جوی مناسب در فصل بهار علت اصلی خشکی و عدم آبگیری تالاب‌های استان برشمرد و گفت: متاسفانه عدم بارش‌های مناسب در فصل بهار و سایر مسائلی که با موضوع حق آبه تالاب‌ها مرتبط است باعث خشکی و کم آبی اغلب تالاب‌ها در استان شده است.

او با اشاره به شرایط و وضعیت دیگر تالاب‌های استان افزود: برخلاف  تالاب‌های خشک شده همانند چم شور و آق گل، برخی از تالاب‌ها مانند پیرسلمان همچنان آبدار، زنده و فعال هستند.

صفی خانی ادامه داد: شرایط سد‌ها و آب بندان‌ها نیز به تناسب شرایط و میزان استفاده از آن‌ها برای آب شرب، وضعیت متفاوتی دارند و بعضی از سد‌ها مانند شیرین سو میزان آب به حداقل خودش رسیده است، اما با این وجود آبگیری صفر نشده و همچنان آبدار است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص فصل مهاجرت پرندگان تاکید کرد: مهاجرت پرندگان از عرض‌های جغرافیایی شمالی به جنوبی آغاز شده و هر ساله استان همدان نیز جزو یکی از کریدور‌های مهاجرتی پرندگان آبزی و کنار آبزی است و استان همدان میزبان گونه‌های مختلف پرندگان است.

او ادامه داد: زیستگاه‌های آبی استان شامل تالاب‌ها، سد‌ها و آبندان‌ها هر ساله در فصل مهاجرت از چند روز تا چند هفته و حتی چند ماه شاهد حضور پرندگان در مسیر مهاجرتی آن‌ها هستند و حتی بعضی از گونه‌ها زمستان گذرانی خود را در همدان انجام می‌دهند.

صفی خانی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط خشکسالی و پایین رفتن سطح آب زیستگاه‌های آبی در استان مسلما شاهد حضور پرندگان کمتری هستیم گفت: آمار مهاجرت پرندگان به استان همدان با توجه به وضعیت تالاب ها، سد‌ها و آبندان‌ها قطعا کمتر از سال پیش است، اما با توجه به معدود زیستگاه‌های آبی که همچنان فعال بوده و میزبان پرندگان خواهیم بود


انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.