انتخابات پارلمانی ژاپن و تضعیف نخست وزیر جدید

انتخابات پارلمانی ژاپن امروز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که نخست وزیر جدید ژاپن اکثریت کرسی‌ها در مجلس را از دست بدهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیکی، رای دهندگان امروز (یکشنبه) برای انتخابات عمومی ژاپن به پای صندوق‌های رای رفته اند، انتخاباتی که مشخص می‌کند که آیا فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بحبوحه بحران اقتصادی و نگرانی‌های از سوء مدیریت در بیماری کرونا، در سمت خود باقی می‌ماند یا خیر.

این اولین انتخابات سراسری ژاپن در دو سال گذشته است و انتظار می‌رود مشارکت رای دهندگان به کمتر از ۵۵ درصد نسبت به دو انتخابات عمومی قبلی برسد. با وجود داشتن یک رهبر جدید، انتظار می‌رود حزب حاکم لیبرال دموکرات جایگاه خود را از دست بدهد. 

هدف کیشیدا این است که ائتلاف او، حداقل ۲۳۳ کرسی، از ۴۶۵ کرسی مجلس سفلی را حفظ کند. پیش از انتخابات، ائتلاف وی دو سوم از اکثریت ۳۰۵ رای را قبل از اینکه کیشیدا مجلس نمایندگان را در ۱۴ اکتبر منحل کند، داشت.

انتظار می‌رود که در این انتخابات حزب لیبرال دموکرات اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دست بدهد. از دست دادن کنترل اکثریت می‌تواند به طور قابل توجهی دولت کیشیدا را که در ۴ اکتبر تشکیل شد، تضعیف کند و  همچنین می‌تواند منجر به درگیری‌های درون حزبی شود و ژاپن را به دوره‌ای از دولت‌های کوتاه‌مدت بازگرداند که جایگاه جهانی آن را بی ثبات کرد.

در این انتخابات چند قانونگذار حزب لیبرال دموکرات از جمله آکیرا آماری، دبیر کل این حزب، نیز در رقابت با کشیدا هستند.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر مستعفی ژاپن اوایل ماه سپتامبر پیشنهاد استعفای خود را ارائه کرد و فومیو کیشیدا جانشین او شد. سوگا در حالی استعفای خود را اعلام کرد که تنها یک سال در سمت نخست وزیری ژاپن بوده است و باقی مانده دوره نخست وزیری شینزو آبه که در سال ۲۰۲۰ استعفا کرده بود را تکمیل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار