دارو‌ها یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت زا در منازل

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دارو‌ها یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت زا در منازل است و مصرف خودسرانه دارو‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت‌های دارویی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  فلاح مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مقادیر مصرف بالای برخی از دارو‌های به ظاهر کم خطر، می‌تواند برای کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

فلاح افزود شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف دارو‌ها بیش از مقادیر درمانی است و همه ساله نزدیک به ۶۰ درصد از تماس‌های مراکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم کشور ایران مربوط به مسمومیت‌های دارویی بوده است که رقم بالا و قابل تاملی است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: چنانچه در خانه کودک زیر ۵ سال دارید، حتما دارو‌ها را در کمد‌های بالا، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مراقب باشید تا در هنگام بیماری کودک، دوز تکراری و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک ندهید؛ به عنوان مثال برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: دارو‌های مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید و از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود.

فلاح ادامه داد: دارو‌های خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین دارو‌ها را به دهان ببرند.

او اضافه کرد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

فلاح گفت: چنانچه فردی در خانواده در حال درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به دارو‌های درمان کننده اعتیاد مانند قرص یا شربت متادون به طور جدی خودداری کنند.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مرگ بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال به دلیل تعویض بطری دارو با بطری دارو‌های دیگر و یا نوشیدنی‌ها خوراکی و مصرف اتفاقی آن‌ها صورت گرفته است است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.