برای نخستین بار؛

گیاه روغنی "کاملینا" در مهاباد کشت شد

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد گفت: برای نخستین بار گیاه روغنی"کاملینا" در مزارع دیم این شهرستان کشت شد.

آوات نورانی کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: گیاه روغنی "کاملینا" برای نخستین بار در سطح ۱۰ هکتار از مزارع دیم منطقه مکریان شرقی این شهرستان با موفقیت کشت شد.

نورانی افزود: مراحل آماده سازی برای کشت ۱۵ هکتار دیگر از مزارع دیم این شهرستان نیز انجام شده و به زودی این سطح از مزارع هم به زیر کشت این نوع گیاه روغنی خواهد رفت.

وی با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم شهرستان برخوردار است، ادامه داد: با کشت این بذر در مزارع و با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می‌شود میانگین برداشت این محصول ۸۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در سطح هر هکتار باشد.

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد افزود: کاملینا از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها از مقاومت قابل توجهی برخوردارست.

نورانی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۱۶۵ هزار ریال اعلام و اذعان کرد: قیمت بذر کاملینا رقم "سهیل" جهت کشت هم ۳۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده است که برای کشت هر هکتار هفت تا ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.

این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به پتانسیل برداشت حدود هزار کیلوگرم این رقم در هکتار، درآمدی مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد که در صورت امکان آبیاری تکمیلی در مرحله تشکیل دانه در عملکرد‌های بالاتر هم قابل برداشت است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.