ماجرای واکسن‌هایی که به دام‌های کهگیلویه و بویراحمد نرسید

۲۰۰ هزار دوز واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به دام‌های کهگیلویه و بویراحمد نرسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی به دلیل انقضای تاریخ مصرف، ۲۰۰ هزار دز واکسن پی پی آر غیر قابل استفاده شد.

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری مخصوص نشخوارکنندگان اهلی و وحشی که طی سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به دام‌ها وارد کرده است.

بهمنش با بیان اینکه سازمان دامپزشکی برای ریشه‌کنی این بیماری تمهیدات خاصی اندیشیده است افزود: قرار است در دوره‌ای سه ساله و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد هز سال برنامه ملی مبارزه با این بیماری اجرا شود.

وی ادامه داد: در سال جاری با همکاری موسسه رازی و تامین واکسن مورد نیاز قرا شد به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس گوسفند و بز این واکسن تزریق شود.

بهمنش اضافه کرد: در بازه زمانی ۵ ماهه بیش از ۸۵ درصد دام‌های موجود واکسینه شدند و تا حدود زیادی از شیوع این بیماری در سال آینده جلوگیری شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: عملیات واکسیناسیون دام‌ها بر علیه این بیماری که طبق برنامه قرار بود در سه ماهه اول امسال انجام شود به علت شرایط کرونا حاکم در کشور مرحله به مرحله تمدید شد.

وی افزود: این اداره پس از انجام واکسیناسیون ۲ میلیون راس گوسفند و بز بر اساس تعهدات ۲۰۰ هزار دز واکسن را از استان‌های همجوار تامین کرد.

بهمنش گفت: علی‌رغم تسریع در امر واکسیناسیون، ۲۰۰ هزار دز به دلیل گذشتن تاریخ انقضا از چرخه مصرف خارج شد.

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به محض رسیدن تاریخ پایان مصرف این واکسن‌ها از تزریق آن‌ها جلوگیری شد و این کار با نظارت دامپزشکی در حین عملیات متوقف شد.

به گفته وی هم اکنون از مجموعه ۶۰۰ هزار دوز واکسن در مرحله اول ۴۰۰ هزار دز تزریق و ۲۰۰ هزار واکسن به دلیل تاریخ انقضا از چرخه طرح خارج شد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند.

علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.