منوچهر متکی:

آمریکا در دریای عمان مفتضح شد/ با سلطه مخالفیم با روابط با دنیا مخالف نیستیم

وزیر امور خارجه پیشین ایران گفت: آمریکایی‌ها در دریای عمان مفتضح شدند و دلاوران نیروی دریایی درسی دیگر به آنان دادند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، اجتماع ضداستکباری به مناسبت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار در میدان شهید رئیسعلی دلواری در بوشهر برگزار شد.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه پیشین کشورمان در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای استان بوشهر، بیان کرد: شهدا حمایت و حراست از ارزش‌های الهی نظام را نه با کلام بلکه با خون خود اثبات کردند و همین موضوع راز ماندگاری و پایداری تحول عظیمی است که امام راحل ۴۲ سال پیش ایجاد کرد.

او افزود: انقلاب اسلامی ایران تولد دوباره اسلام بود و منادی خلق تمدنی جدید.

وزیر امورخارجه پیشین ایران ادامه داد: انقلاب تمدنی نو بر لاشه تمدن غرب که از زمان رنسانس داعیه زعامت بر بشر داشت به وجود آورد. تمدن غرب لیبرال دموکراسی را تنها مائده زمینی برای حکمرانی برگزید و زیرساخت‌های آن را با نام سکولاریسم پایه گذاری کرد و دنیایی دور از معنویت را به بشر بشارت داد و همتراز با آن کمونیسم شکل گرفت که کمونیسم رفت و آن دیگری هم در انتظار رفتن است.

متکی با اشاره به اینکه اسلام بر جنازه جاهلیت عرب رشد کرد و پیامش گسترش یافت، عنوان کرد: انقلاب اسلامی در رویارویی با نظام سلطه و تمدن پوشالی غرب که از درون خود در حال فروپاشی است، این تمدن رابا شعار و پیام آن مرد بزرگ به چالش کشید.

او تاکیدکرد: آمریکا رو به افول است وعناصر افول هر تمدن در درون آن شکل می‌گیرد مگر اینکه تمدنی ماندگار باشد.

نماینده اداوار مجلس گفت: آمریکا به آنچه که می‌گوید عمل نمی‌کند مانند کاری که در انتخابات الجزایر کردند و یا دفاعشان در حمایت از بن سلطان در قتل خاشقجی. آمریکایی‌ها دچار تعارض شده اند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند.

متکی گفت: اگر آن‌ها تا دیروز خود را حاکم بلامنازع جهان می‌دانستند اکنون می‌دانند که این گونه نیست یعنی نمی‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و از تحقق هر کاری را که نمی‌خواهند جلوگیری کنند.

او افزود:زمزمه امام راحل محکوم کردن منطق قدرت آمریکایی‌ها بود بااین عنوان که قدرت ما منطق بحق ما است.

وزیر امورخارجه پیشین ایران بیان کرد: جنگ ۴۰ ساله ما و آمریکا به نفع قدرت منطق حق در حال نهایی شدن است. آمریکا نشان داد که در دریای عمان هم نتوانست عرض اندام کند و در سالگرد روز ملی مبارزه با استکبار درس خوبی ازدلاوران نیروی دریایی گرفت.

متکی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در دریای عمان مفتضح شدند و دلاوران نیروی دریایی درسی دیگر به آنان دادند.

او درباره علت تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ بیان کرد: آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم پرونده قطوری از جنایت علیه ملت و کشور ما داشتند آنان کسی که را که شاه شاهان می‌خواندند وادار کردند که هر آنچه آنان می‌خواهند بگوید در سال ۱۳۵۷ نظامی جدید در ایران شکل گرفت و آن‌ها همچنان به دنبال این بودند که آب رفته را به جوی بازگردانند. حضور و نقش آمریکایی‌ها را در همه فتنه‌های بعد از انقلاب می‌بینیم.

وزیر امور خارجه اسبق ایران ادامه داد: از ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۲ آبان ۱۳۵۸ آمریکایی‌ها تلاش کردند حلقه نفوذ ایجاد کنند و امیرانتظام‌ها یا قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب در این جرگه قرار گرفتند.

متکی افزود: در این مدت ۲۴۰ یا ۲۵۰ روز تمام تلاش خود را برای سرنگونی انقلاب به کار گرفتند و جوانان که مطلع شدند سفارتخانه آمریکا سفارتخانه نیست بلکه لانه جاسوسی است آن را تسخیر کردند. اسنادی که از آنجا به دست آمد نشان داد که کارشان درست بوده است.

او عنوان کرد: امام راحل این کار را انقلاب دوم نامیدند و اعلام کردند تنها کار درستی که کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا انجام داد قطع رابطه باایران بود.

وزیر امورخارجه پیشین ایران گفت: در روابط بین الملل از زمان امام راحل تا کنون این نیست که ما دردنیا ناسازگاری می‌کنیم یا لجبازی می‌کنیم، ما حق خودمان را می‌خواهیم ما استقلال خودرا می‌خواهیم. ما با سلطه مخالفیم با روابط با دنیا مخالف نیستیم.

متکی ادامه داد: همان کسانی که علیه برنامه هسته‌ای ما هر کاری توانستند انجام دادند در برابر استدلال ما که می‌گفتیم انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای بر هیچ کس نتوانستند مقاومت کنند، زیرا استدلال درستی بود و اکنون این استدلال در جهان جا افتاده است.

او افزود:رئیس جمهور فرانسه تاکیده کرده است که غرب به آخر خط رسیده است و ترامپ هم گفته است که آمریکا در مسیر سقوط قرار گرفته و کاری نمی‌شود کرد. ترامپ را آوردند که جلوی سقوط را بگیرند. آمریکا سیر سقوط را طی کرده است زیر می‌داند که دیگر هر کاری بخواهد نمی‌تواند بکند وجلوی هر کاری را که نمی‌خواهد نمی‌تواند بگیرد.

نماینده ادوار مجلس گفت: در مجلس اول ما می‌خواستند کاری کنند که گروگان‌ها آزاد شوند تا کارتر بتواند دوباره رئیس جمهور شود، اما این اتفاق نیفتاد.

متکی بیان کرد: آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که ایران ۴۰ سالگی پیروزی انقلابش را نخواهد دید، اما رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم انقلاب به آنان نشان دادند که ما نقشه راه کلانی ترسیم کرده‌ایم.

او افزود: امروز در ۱۳ آبان ۱۴۰۰ زنان و مردان غیور بوشهر گرد هم آمدند تا بگویندذ که پای انقلاب هستند و به شهدا وفادارند و زیر این آسمان چیزی را زیبنده‌تر و ارزشمندتر از استقلال و زندگی زیر سایه یک نظام عدل الهی نمی‌دانند.

وزیر امور خارجه پیشین ایران عنوان کرد: در تحولات داخلی کشور، دولت‌های مختلف آمده ورفته‌اند کاری به خدمات و اشتباهات آنان ندارم. اما امسال مردم ایران اراده کردند که دولتی برسر کار بیاید که زبان آن‌ها باشد، مانوس با نیاز آن‌ها باشد و دردکشیده درد آن‌ها باشد.

متکی با بیان اینکه مردم امام راحل را صادق، وحرف ایشان را حرف خود می‌دانستند، گفت: همسان‌سازی میان مسئولان و مردم شعار همیشگی انقلاب بوده است.

او بیان کرد: دولت کنونی در چند ماهی که سر کار آمده نشان داده که دردمند است و درد مردم را می‌فهمد. (رئیس جمهور) در دو باری که با مردم صحبت کرده حرفی از قبل خود نزده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.