تولید ۱۵ تن سماق خشک در استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۱۵ تُن سماق خشک امسال از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت و به بازار عرضه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تولید ۱۵ تن سماق خشک گفت: این میزان سماق از حدود ۳۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت شده است.

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و افزود: سماق در استان قزوین در چند منطقه تولید می‌شود و پراکنش این محصول در سطح استان در اراضی کوهستانی و مناطق کوهپایه‌ای است و کوهین به‌عنوان مهد سماق استان شناخته می‌شود.

پیله فروش گفت: ۲ نوع سماق قهوه‌ای و قرمز در استان موجود بوده که اغلب محصول سماق استان از نوع قرمز است.

پیله فروش اضافه کرد: ویژگی‌های فیزیولوژیکی گیاه سماق و پایین بودن نیاز آبی آن و همچنین کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا، درکنار خواص ویژه سماق در مسائل تغذیه‌ای، بازار نسبت مناسب و افزایش قیمت فروش و صرفه اقتصادی، تمایل بهره‌برداران را به‌منظور توسعه کشت این محصول بیشتر کرده است.

این مسوول با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی به منظور توسعه کشت این گیاه، گفت: در راستای طرح حمایت از گیاهان دارویی و کمک به بهره‌برداران از اعتبارات تبصره‌ای و یارانه‌ای بلاعوض کمک‌هایی برای توسعه این محصول انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها را از مهم‌ترین مزایای کشت این محصول برشمرد و یادآور شد: گیاه سماق دارای نیاز آبی بسیار کمی بوده به همین منظور در اراضی کم آب قابل توسعه است.

سماق، گیاهی درختچه‌ای دارای گلبرگ سفید تا قهوه‌ای و میوه آن ارغوانی است که ارتفاع آن به سه متر هم می‌رسد؛ سماق خشک علاوه بر مصرف به عنوان ادویه غذایی، دارای املاح معدنی همچون کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم است و ارزش تغذیه‌ای-دارویی بالایی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار