عباسی:

طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن با مشکل مواجه شده است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن برای تامین آب آشامیدنی ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت استان اکنون با مشکل مواجه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری شامگاه جمعه در شورای اداری این استان که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به اجرای طرح‌های انتقال آب اظهار داشت: طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای چالش‌ها و مشکلات جدی برای این استان ایجاد کرده است.

او افزود: طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای مورد نظر در این استان مانند تونل بهشت‌آباد، سد‌های کوهرنگ ۳، سد ونک سولگان و گلاب چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید


عباسی اضافه کرد: طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن برای تامین آب آشامیدنی ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت چهارمحال و بختیاری اکنون با مشکل مواجه شده و عده‌ای خودروی پیمانکار این طرح را آتش زدند، اما برخوردی با این افراد نشد در حالی که این مساله باید پیگیری شود.

او ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای سرعت‌بخشی به روند چند اجرا و بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن از اهرم نظارتی خود استفاده کند.

عباسی گفت: کمیسیون رسیدگی به آب‌های زیرزمینی دستور توقف این طرح قانونی را صادر کرده است در صورتی وضعیت طرح بن به بروجن مربوط به منابع رو زمینی و سطحی است.

او افزود: این در حالی است که طرح تونل بهشت‌آباد مجوز‌های زیست‌محیطی را نگرفته است، اما در مسیر اجرا قرار گرفته است.

عباسی اضافه کرد: در روند اجرای طرح تونل کوهرنگ ۳ به تعهدات مالی پیمانکار در زمین‌های مردم عمل نشده و معیشت مردم با مشکل مواجه شده است و در این راستا وزارت نیرو باید پاسخ‌گو باشد.

او ادامه داد: در صورت رفع مشکلات مرتبط با آب چهارمحال و بختیاری، سایر معضلات این استان و حتی بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری رفع خواهد شد.

عباسی گفت: هم‌اکنون امکان تخصیص آب در ۶ شهرستان شهرکرد، بروجن، اردل، فارسان، کیار و بن وجود ندارد و ۳۱ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری معطل تخصیص آب است.

او افزود: از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود برای رفع مشکلات آبی این استان از توان قانونی خود استفاده کند.

عباسی با اشاره به سخت‌گذری و کوهستانی بودن مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این عامل هزینه‌های گازرسانی در چهارمحال و بختیاری را از ۱۲۰ میلیون ریال به‌ازای هر علمک را تا ۳۵۰ میلیون ریال افزایش داده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در صورت احداث گلخانه‌ها در شهرک‌های کشاورزی، دولت زیرساخت‌ها تا درب ورودی شهرک تخصصی تامین می‌کند.

او با اشاره به کم بودن میزان تسهیلات اشتغال عشایری و روستایی گفت: سهم بخش کشاورزی در این تسهیلات ناچیز است و به‌سرعت تمام می‌شود.

عباسی تاکید کرد: این در حالی است که در روستا‌ها و مناطق عشایری امکان ایجاد صنایع وجود ندارد و پرداخت تسهیلات براساس آمایش سرزمین نیست.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.