روز درنا؛ پیشنهاد دوستداران محیط زیست اراکی که ملی شد

حدود ۱۲ سال پیش ثبت روز ملی درنا از سوی دوستداران محیط زیست اراکی پیشنهاد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، پانزدهم آبان ، روز درنا فرصتی برای توجه بیشتر به محیط زیست و تنوع زیستی و نگاهی خاص بر ارزش پرندگان و اهمیت آن‌ها در چرخه زیستی است که حدود ۱۲ سال پیش از سوی دوستداران محیط زیست اراکی پیشنهاد شد.

مراسم گرامیداشت روز درنا از سال ۸۸ با پیشنهاد یک گروه مردم نهاد اراکی و با هدف آشنایی و آموزش، بهره‌برداری پایدار از تالاب میقان، تأکید بر ارزش زیستگاهی و اکولوژیکی میقان و اهمیت حفظ این منطقه و مهاجرین آن با حضور دوستداران و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود.

رضا میرزائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این خصوص گفت: یکی از جاذبه‌های تالاب میقان اراک حضور سالانه بیش از ۹۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب در فصول سردسال است که اکثریت آن‌ها درنای خاکستری است.

میرزایی افزود: در دنیا ۱۵ گونه درنا وجود دارد و هر ساله کشور ما میزبان ۳ گونه از این پرنده‌هاست که شامل درنا سیبری، درنا طناز و درنای معمولی یا خاکستری می‌شود. جمعیت درنای طناز در کشور بسیار کم، اما جمعیت درنای معمولی قابل توجه است.

او اضافه کرد: سال گذشته ۲۰ هزار و ۷۱۳ قطعه پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک سرشماری شد که از این تعداد حدود ۵ هزارو ۴۰۰ قطعه آن درنا بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد:تک همسر بودن مهمترین ویژگی این پرنده است که حدود ۵۰ سال با یک جفت زندگی می‌کند و در فصل زادآوری، نر و ماده بصورت موقت از جمعیت اجتماعی خود دور شده و بصورت جفتی با یکدیگر زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: علاوه بر این در لانه سازی و بزرگ کردن جوجه‌ها، هر دو همکاری دارند و مکان زادآوری این پرنده در آب‌های شیرین، دشت‌های تالابی کم ارتفاع و حاشیه رودخانه‌هاست.

میرزائی تصریح کرد: این پرنده در اردیبهشت ماه تخمگذاری می‌کند، هر ماده دو تخم می‌گذارد و جوجه‌ها بعد از ۲۸ تا ۳۱ روز از تخم بیرون می‌آیند و نکته جالب در درنا این است که هر جوجه توسط یکی از والدین مراقبت می‌شود و جوجه بعد از ۸۰ الی ۹۰ روز قادر به پرواز خواهد بود

او اظهار کرد: این پرندگان مهاجر مکانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند که دخالت انسانی در پایین‌ترین سطح باشد و بسته به شرایط آب و هوایی، از اواخر شهریورماه شروع به مهاجرت می‌کند و آب و هوا به میزان قابل توجهی در مهاجرت این پرنده تاثیر دارد و بازگشت این پرندگان به کشور اصلی نیز فروردین ماه اتفاق می‌افتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: حفظ تالاب کویری میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دخالت‌های انسانی در این تالاب می‌تواند حیات پرندگان را به خطر اندازد افزود:

او تاکید کرد: پرندگان نقش کنترلی در اکو سیستم دارند و چنانچه هر کدام از جانداران در چرخه اکوسیستم حذف شوند به سایر جانداران چرخه، آسیب جدی وارد می‌شود و نیاز است با کمک سمن‌ها و مردم و همچنین با مدیریت صحیح، اصولی از طریق آموزش و به کارگیری قوانین و مقررات بازدارنده، از آسیب به حیات وحش و تنوع زیستی هر منطقه جلوگیری شود تا امنیت لازم برای زیستگاه مهیا شود.

میرزائی افزود: یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در استان مرکزی، جلب توجه مسئولان و مردم به حافظت و احیای تالاب میقان است و این تالاب علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و جانوری فراوان، دارای گونه‌های متعدد گیاهی همچون قره داغ است که از شاخص‌ترین گونه‌ها در بیابان زدایی به شمار می‌رود و می‌تواند جلوی ورود ریزگرد‌ها را به اراک بگیرد.

اکنون چند سالی است که مناسبت استانی روز درنا در ۱۵ آبان‌ماه به دلیل وجود ظرفیت بالای تالاب میقان و همچنین حضور هزاران پرنده درنا در فصول سرد سال، در سطح ملی مورد توجه فعالان محیط زیست و مردم قرار گرفته است.

انتهای پیام / ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.