باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ساختمان بلدیه، بازآفرینش هویت تاریخی و شهری این روزهای پایتخت

ساختمان بلدیه بازآفرینش هویت تاریخی و شهری این روز‌های پایتخت می‌تواند تبدیل به آوردگاه فرهنگی، هنری و رویدادی برای شهروندان شود.

به  گزارش خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پروژه خانه شهر (بلدیه قدیم)، با زیر بنای در حدود ۱۸۰۰۰ متر مربع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، در حال ساخت است. این پروژه، مطابق با معماری آخرین دوره ساختمان بلدیه، توسط توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در حال اجرا است. این پروژه در ۴ طبقه  به صورت دو طبقه روی زمین و دو طبقه زیر زمین احداث می‌کنند.
ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی، دارای امکاناتی شامل، سالن نمایش با ظرفیت ۳۶۰ نفر، کافه رستوران حدود ۱۰۰ نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است. هدف از احداث این مجموعه، توسعه فضای فرهنگی در قلب توریستی و تاریخی تهران است.

بازآفرینی هویت تاریخی میدان امام خمینی

مصطفی حسینی کومله، مشاور شهردارمنطقه ۱۲ تهران در احیای بافت‌های تاریخی  در گفت و گو با خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص هدف از اجرای ساختمان بلدیه اظهار کرد: اساساً هدف غایی این پروژه، بازیابی شخصیت تاریخی میدان امام خمینی است. چراکه ضلع شمال، جنوب، جنوب شرق و حتی ضلع غربی میدان امام خمینی (میدان توپخانه سابق)، از دهه چهل بار‌ها و بار‌ها مورد تغییر و تخریب قرار گرفته است.

پروژه‌ای که با دسترسی اختصاصی از مترو، افتتاح خواهد شد/مرضیه میرزائی علی آبادی

وی درباره موقعیت ساختمان بلدیه بیان کرد: ساختمان بلدیه قدیم در ضلع شمالی میدان امام خمینی بوده که بعد‌ها تخریب شده است. در حال حاضر، ساختمان بلدیه، مطابق با معماری آخرین دوره ساختمان بلدیه در دهه ۱۳۴۰ به صورت عین به عین در حال بازسازی است.

پروژه‌ای که با دسترسی اختصاصی از مترو، افتتاح خواهد شد/مرضیه میرزائی علی آبادی

ساختمانی که هویت فرهنگی شهر را زنده می‌کند

حسینی درباره عملکرد این ساختمان عنوان کرد: با توجه به پیشنهاد مشاور طرح در مصوبه سال ۹۵، عملکرد عمومی بنا، به عنوان خانه شهر در نظر گرفته شده است. این بنا با کاربری فرهنگی، برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی-هنری، فستیوال‌ها و جشنواره‌های بزرگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ساختمان بلدیه می‌تواند تبدیل به آوردگاه فرهنگی، هنری و رویدادی برای شهروندان شود.

وی با تاکید بر لزوم تهیه و تدقیق طرح محتوایی و مفهومی ساختمان بلدیه اظهار کرد: سناریو‌هایی برای طراحی مفهومی ساختمان و عرصه پیاده راهی مقابل آن پیش بینی شده که نیازمند تدقیق و تعیین تکلیف نهایی است. کارفرمای این پروژه، سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران از سازمان‌های زیر مجموعه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است. در حال حاضر عملیات اجرایی ساختمان، رو به اتمام است. ان شاء الله پس از پایان عملیات و تدقیق طرح مفهومی و محتوای عملکری بنا، بهره برداری از بنا آغاز خواهد شد.

پروژه‌ای که با دسترسی اختصاصی از مترو، افتتاح خواهد شد/مرضیه میرزائی علی آبادی

دسترسی از ایستگاه مترو امام خمینی به داخل ساختمان بلدیه

امانی، معاون فنی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: ساختمان بلدیه سال ۱۴۰۱ بهره‌برداری خواهد شد. همچنین تمهیدات و ملاحظات فنی لازم در طراحی و اجرای سازه مجموعه، با توجه به موقعیت ساخت بنا در نظر گرفته شده است.

وی درباره دسترسی به این پروژه فرهنگی بیان کرد: یکی از مزیت‌های این پروژه شاخص و اثرگذار فرهنگی، دسترسی از مترو به داخل ساختمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
دست شما نسبت به باز سازی عمارت بلدیه درد نکند
آخرین اخبار