مسموم شدن ۷۲ اصفهانی بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا ۱۴ آبان‌ ‌، ۷۲ نفر در سطح استان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن، مسموم شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، غفور راستین مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: بر اساس آمار ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵، از ابتدای امسال تاکنون هشت نفر نیز بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان، جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار فوتی با سه نفر مربوط به شهرستان سمیرم بوده است، بیشترین میزان مسمومیت با هشت نفر را مربوط به شهرستان اصفهان اعلام کرد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۶۴ نفر بدلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به بیمارستان منتقل یا بصورت سرپایی در محل درمان شدند.

وی تصریح کرد: از موارد مسمومیت با مونوکسیدکربن در استان، شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد و مبارکه به ترتیب با ۳۶، ۱۴ و ۱۱ درصد، به مراتب بیشترین میزان مسمومیت با این گاز سمی را داشتند.

راستین بااشاره به اینکه شهرستان‌های فلاورجان و بُرخوار هر کدام با ۷ درصد نیز در رده‌های بعدی بیشترین میزان مسمومیت با این گاز را دارا هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۵۰۵ مسمومیت با گاز سی او (co) در استان رُخ داد که ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۸۹ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل یا بصورت سرپایی درمان شدند.

به گفته وی، سال گذشته بیشترین میزان مسمومیت با مونوکسیدکربن به ترتیب با ۲۴۷، ۴۰ و ۳۶ مورد مربوط به شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان و لنجان بوده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در سال ۹۸ نیز ۶۰۱ مورد گازگرفتگی با مونوکسیدکربن در استان حادث شد که ۳۰ نفر جان باختند و ۵۷۱ تَن دیگر به بیمارستان منتقل و یا در محل درمان شدند.

وی بیان کرد: در آن سال نیز شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد و خمینی شهر، بیشترین میزان مسمومیت را به خود اختصاص دادند.

۷۵ درصد از تلفات مسمومیت با مونوکسیدکربن در پاییز و زمستان

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: بیش از ۷۵ درصد از تلفات مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن در نیمه دوم سال رُخ می‌دهد.

علی سلیمانپور افزود: با توجه به برودت هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال، آمار تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در این دوره زمانی با رشد قابل توجهی نسبت به نیمه اول سال همراه است.

وی بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال، آمار تلفات گازگرفتگی افزایش داشته و از ۱۱ فوتی در مدت مشابه سال قبل به ۱۵ فوتی (۱۰ مرد و پنج زن) در ۶ ماهه امسال رسیده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته نیز از ۵۰ فوتی ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن ۳۹ نفر در نیمه دوم سال و ۱۱ نفر در نیمه اول جان باختند و بیشترین آمار قربانیان گاز گرفتگی سال قبل با ۹ فوتی در آذرماه بوده است.

هر ساله با شروع فصل سرما در کشور و استفاده از وسایل گرمایشی در منازل، محل کار و خودروها، هر روزه اخبار مختلف گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را می‌شنویم که یا جان هموطنان را می‌گیرد یا آن‌ها را راهی بیمارستان می‌کند.

مونوکسیدکربن، گازی بی رنگ و بی‌بو موسوم به "قاتل نامرئی" با شروع فصل سرما با آماری گسترده‌تر، اما آرام و بی‌صدا، خانواده‌هایی را عزادار می‌کند و هر سال با آغاز فصل سرما، میزان مسمومیت با CO افزایش می‌یابد.

عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط‌های بسته و فاقد اکسیژن، تولید گاز منوکسیدکربن امکانپذیر است.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری مُستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهد.

اما از علل مسمومیت‌های تنفسی هم می‌توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل پارکینگ، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.

به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید احساس نشود.

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.

در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

از سایر علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند: رفع چنین چالش‌های در جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است، اما آنطور که باید این امر مهم از سوی نهاد‌های مربوط بویژه رسانه‌ها محقق نمی‌شود و بخشی از اعتبارات را باید برای فرهنگ‌سازی در بخش پیشگیری از اینگونه حوادث هزینه کرد تا نتایج مثبتی حاصل شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.