عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

آلودگی هوای اصفهان زمینه ابتلا به دیابت را تشدید می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر آموزش و اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت: آلودگی هوای اصفهان زمینه ابتلا به این بیماری را تشدید می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی کچویی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت روز جهانی دیابت در جمع خبرنگاران  گفت: حدود یک‌سوم افراد بالای ۳۰ سال در استان اصفهان به دیابت مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم اظهار داشت: حدود یک‌چهارم افراد مبتلابه دیابت نوع یک به دلیل هزینه‌های بالا، نمی‌توانند از انسولین استفاده کنند و دچار عوارض شدید این بیماری می‌شوند.

کچویی تصریح کرد: هزینه‌های درمان دیابت بسیار بالاست و اگر هزاران تخت دیالیز نیز در کشور ایجاد شود بازهم از عهده درمان کامل این بیماری برنمی‌آییم، اما با آموزش می‌توانیم از ابتلا و پیشرفت این بیماری پیشگیری کنیم.

وی بابیان اینکه افراد دارای چربی خون، تنبلی تخمدان، سابقه دیابت بارداری و سقط مکرر در معرض ابتلا به دیابت هستند، اضافه کرد: با غربالگری می‌توانیم افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت را شناسایی کنیم.

کچویی با تأکید بر اینکه آموزش درباره بیماری دیابت باید وارد دروس مدارس و دانشگاه‌ها شود، خاطرنشان کرد: دیابت نوع ۲ در میان دانش آموزان به دلیل تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی آن‌ها در حال افزایش و حتی چاقی در میان کودکان زیر ۲ سال بیشتر شده است.

وی بابیان اینکه در صورت بی‌توجهی به اصلاح سبک زندگی، فاجعه بزرگی درزمینهٔ گسترش دیابت درراه است، افزود: این بیماری چند عامل اصلی شامل ارث، چاقی، کم‌تحرکی و اضطراب دارد و به‌طور تدریجی شروع می‌شود.

رییس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست گفت: سبک زندگی مردم در کشور به سمت بدتر شدن و ابتلای بیشتر به بیماری دیابت در حال حرکت است که باید با آموزش مناسب درباره آن اطلاع‌رسانی کرد.

محمدعلی عطاری دیابت افزود: دیابت بیماری بسیار پرهزینه‌ای است و امروزه تعداد قابل‌توجهی از خانواده‌ها از عهده مخارج آن برنمی‌آیند بنابراین آگاهی سازی و شفاف‌سازی درباره این بیماری و تبعات آن در جامعه ضروری است و رسانه‌ها باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

وی ازجمله عوامل ابتلا به دیابت را ارث، مواد غذایی نامناسب، بی‌تحرکی، استعمال دخانیات و اضطراب دانست و گفت: دیابت درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان با انسولین آن را کنترل کرد بنابراین اتخاذ روش‌ها و تدابیر مناسب برای پیشگیری از گسترش این بیماری در جهت اعتلای سلامت مردم و کاهش هزینه‌های درمان ضروری است.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه بیماری دیابت مانند کرونا نیست، اضافه کرد: ابتلا به کرونا به‌طورمعمول حدود ۲ هفته طول می‌کشد، اما دیابت تا پایان عمر همراه بیماران است و باید هزینه‌های درمان آن را پرداخت.

عطاری تصریح کرد: این بیماری به‌صورت تکه‌تکه بخش‌های مختلف بدن انسان را درگیر و نابود می‌کند.

رییس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان با تأکید بر لزوم آموزش سبک زندگی سالم به مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت، اظهار داشت: توسعه ورزش همگانی، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات باید مورد تأکید قرار گیرد.

به گفته وی، هزینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم در این زمینه بسیار کمتر از هزینه‌های سنگین درمان و خرید تجهیزات پزشکی مانند دستگاه و تخت‌های دیالیز است.

عطاری درباره استفاده از موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، توضیح داد: این موارد درست نیست بلکه باید با تحرک داشتن مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روزانه مصرف انرژی داشته باشیم تا به سوزاندن کالری منجر شود.

عضو هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه آلودگی هوا تشدیدکننده ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌هاست، گفت: اصفهان با سه معضل اصلی خشکی زاینده‌رود، آلودگی هوا و فرونشست زمین مواجه است و وجود آلاینده‌ها در هوا باعث تنگی خُلق مردم و تأثیرگذاری بر روی تغذیه آن‌ها شده است.

سید مرتضی میر لوحی، دیابت را سومین بیماری مهم کشور پس از اضافه‌وزن و سکته دانست و افزود: لازم است خبرنگاران در این زمینه بیشتر اطلاع‌رسانی کنند و کُنشگر باشند.

دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود؛ ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفربر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی باهدف توجه بیشتر به پیشگیری از این بیماری، ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان را به "روز جهانی دیابت" نام‌گذاری کرد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر است و شیوع این بیماری روند افزایشی دارد.

میزان شیوع این بیماری در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۲ درصد است.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.