بازنگری در عرصه و حریم سه اثر باستانی کرمانشاه

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از در دستورکار قرار گرفتن بازنگری در عرصه و حریم سه اثر باستانی تاق گرا، زیج منیژه و راه شاهی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه ب ااشاره به لزوم بازنگری در عرصه و حریم تاق گرا، راه شاهی و زیج منیژه، گفت : قلعه زیج منیژه واقع در روستای پاتاق، سال‌ها پیش تعیین عرصه و حریم شده، اما در داخل عرصه این اثر مربوط به دوره ساسانی، در گذشته تعدادی واحد مسکونی روستایی ساخته شده است.

او گفت : متاسفانه این ساخت و ساز‌ها چسبیده به بنای زیج منیژه صورت گرفته و به آن آسیب می‌زند، بنابراین طی تفاهمی که با بنیاد مسکن داشتیم، بدنبال جابجایی آن‌ها هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: طبق این تفاهم، بنیاد مسکن حدود دو هکتار زمین را در قسمت شمال غربی روستا تهیه کرده که بخشی از آن را بصورت رایگان در اختیار مالکین ساختمان‌های مجاور زیج منیژه قرار می‌دهد تا در آنجا ساخت و ساز انجام دهند.

او افزود: با این جابجایی، بخش‌هایی از عرصه بنا آزاد می‌شود و از سویی می‌توانند با رعایت ضوابطی در قسمت شمال غربی روستا که جزو حریم بنا محسوب می‌شود، ساخت و ساز داشته باشند و با این اقدام امکان توسعه روستا نیز فراهم می‌شود.

اعظمی ادامه داد: طی سال‌های گذشته عدم صدور مجوز ساخت و ساز به دلیل ضوابط زیج منیژه باعث شده بود تا امکان توسعه این روستا فراهم نشود و این موضوع مشکلاتی را برای مردم آن بوجود آورده بود، اما اکنون با برنامه بازنگری در عرصه و حریم علاوه بر آزادسازی بخشی از عرصه، در حریم روستا با رعایت ضوابط میراث فرهنگی امکان ساخت و ساز پیدا می‌کنند تا پویایی در این روستا جریان داشته باشد.

او با بیان اینکه در کنار زیج منیژه که سالم‌ترین بنای برجای مانده از دوران ساسانی در استان است، دو اثر باستانی دیگر یعنی تاق گرا و راه شاهی واقع شده، گفت: باتوجه به اینکه راه شاهی در نزدیکی تاق گرا و زیج منیژه قرار گرفته و ضوابط آن‌ها مشترک است نیز تعیین عرصه و حریم جدید باید صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان در خصوص بازنگری در عرصه و حریم اثر باستانی تاق گرا گفت: ضوابط حریم این اثر باعث شده تا امکان گاز رسانی به شهر ریجاب طی سال‌های گذشته فراهم نشود.

او با بیان اینکه طبق نقشه‌ها محل عبور شبکه برای گازرسانی به شهر ریجاب باید از بالادست جاده کنار تاق گرا عبور کند، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته ضوابط حریم این بنا اجازه این کار را نداده و مردم شهر ریجاب از نعمت گاز محروم مانده اند.

اعظمی تنها راه انتقال گازرسانی به شهر ریجاب را از این محل خواند و افزود: پرونده بازنگری در عرصه و حریم این اثر تاریخی را نیز به شورای حریم وزارت میراث فرهنگی برده ایم و جلسه آن تشکیل شده است.

او با بیان اینکه پرونده این بازنگری‌ها در حال بررسی است، گفت: از آنجایی که گردشگران از این سه اثر بازدید می‌کنند، در بازنگری جدید، بخش‌های خدماتی را هم بصورت جزیی، کنترل شده و متناسب با محیط و ضوابط در نظر گرفته ایم تا سرمایه گذار بتواند با دست باز در آن‌ها سرمایه گذاری داشته باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.