کاهش سهم فرش دستباف مهاباد از سبد صادرات

قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: کرونا صادرات فرش دستباف را در این شهرستان به صفر رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، چیا قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار کرد: هم اکنون ده‌ها تخته فرش در ابعاد مختلف تولید شده در تولیدی‌ها بدون فروش باقی مانده و تولیدکنندگان را در تامین هزینه‌های تولید منجمله دستمزد بافندگان با مشکل مواجه کرده است.

قربانی اقدم افزود: بیشتر تولیدکنندگان منجمله تولید کنندگان فرش افشار حاضر به سفارش محصولات جدید برای بافندگان نبوده و همین امر بافندگان را مجبور به روی آوردن به مشاغل کارگری دیگری همچون کار در باغات با دستمزد‌های بهتری نموده است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: البته با نوسانات ارزی گذشته تعدادی از تولیدکنندگان و بافندگان بیکار شده بودند. به دلیل وابستگی مواد اولیه فرش به قیمت ارز، به یکباره نرخ‌ها رشد چند برابری کرد و این بر قیمت نهایی فرش تأثیرگذار بود درنتیجه از مشتریان فرش هم در سطح داخلی وهم خارجی کاسته شد، اما اکنون با بحران کرونا وضعیت دشوارتر و بر تعداد بیکاران این حرفه افزوده شده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: با تخصیص وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان، کمک بزرگی به تولیدکنندگان می‌شود و  استقبال مردم نسبت به خرید فرش دستباف بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر خریدار بداند که در صورت نیاز به فرش، خدمات و تسهیلاتی به او داده می‌شود قطعاً شرایط بهتری برای خرید به وجود می‌آید و رونق بازار فرش را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.