با توجه به اينكه تمام طرحها در زمينه كاهش آلودگي هواي تهران موقت است مي توان گفت كه تهران بدون آلودگي آرزويي محال شده است.

دكتر علي كائيدي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌هر طرحي در زمينه كاهش آلودگي تهران صورت گرفته تنها جنبه موقتي داشته است و با اين وضعيت مي توان گفت همچنان نفس كشيدن در تهران سخت و دشوار است.
كائيدي اظهار داشت: اگر همچنان منتظر كم شدن حجم ترافيك و انتقال وسايل نقليه سنگين از اين شهر باشيم شايد روزي برسد كه ديگر تهراني با هواي صاف فراموش كرده باشيم.
وي با بيان اينكه شرايط كنوني ايجاب مي كند به طور ضربتي وارد عمل شويم خاطر نشان كرد: در اين ميان مردم، سالمندان، كودكان و ديگر گروه هاي پرخطر بيشترين ضررها را از اين شرايط آلوده مي برند.
*آلودگي هوا توپي كه همچنان در حال شوت شدن است
دكتر شهرياري رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: مسئله آلودگي هواي تهران خلا قانوني ندارد اما كسي متولي رفع اين مشكلات نيست.
شهرياري اظهار داشت: دولت هنوز شرايط اضطرار را احساس نكرده است.
وي با بيان اينكه برنامه تازه اي در اين موضوع وجود ندارد خاطر نشان كرد: وزارت كشور محيط زيست و دولت ارگانهاي مرتبط در بحث آلودگي هوا هستند و مسئوليت رفع اين شرايط نابسامان را بر عهده دارند.
وي تصريح كرد: در زمينه قانونگذاري هيچ خلا و مشكلي وجود ندارد و مشكل در بخشهاي اجرايي است.
*چه كسي مسئولان در حوزه آلودگي هوا را رصد مي كند
دكتر حيدري دستنايي عضو كميسيون بهداشت و درمان در ادامه اظهار داشت: مجلس در تلاش است در يك جلسه فوري مسئولان مرتبط در حوزه آلودگي هوا را دور يك ميز بنشاند تا به طور دسته جمعي اين معضل آلودگي تشريح شود.
حيدري افزود: شرايط كنوني نمايانگر اين است كه مسئولان بحران را هنوز احساس نكرده اند.
وي با بيان اينكه اگر در اين مسئله كم كاري شود بايد به مردم پاسخگو باشيم خاطر نشان كرد:‌تهران نبض تنفس كشور است و آلودگي هواي تهران تمام كشور را درگير مي كند.
وي تصريح كرد: 70 درصد آلودگي تهران ناشي از وسايل نقليه تك سرنشين است و اين عجيب است كه تا به حال نشده اين معضل را برطرف كرد.
*ريه هاي تهران پر از دود است
اصغري كارشناس هواشناسي در ادامه اظهار داشت: تهران در شرايط كنوني ناسالم است و اين شرايط تا پايان هفته وخيم تر مي شود.
اصغري افزود: نقشه هاي هواشناسي از پايداري وارونگي دما تا پايان هفته خبر مي دهد و اين پايداري جوي موجب باقي ماندن آلودگي هوا برفراز كلان شهر تهران مي شود.
وي با بيان اينكه وارونگي دما با پايداري جوي ارتباط مستقيم دارد خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود اين شرايط موجب تجمع ريزگردها ازت و ازبست در هواي تهران گردد.
*بيماران گروه هدف هواي آلوده هستند
دكتر نراقي رئيس انجمن راينولوژي كشور در ادامه اظهار داشت: آلودگي هوا مستعد كننده مشكلات ريوي و آسمي است و اين شرايط براي بيماران بسيار اورژانسي است.
نراقي افزود: مثل اينكه اين آلودگي اين بار قصد گذر از شهر تهران ندارد.
وي با بيان اينكه توصيه پزشكان به سالمندان و كودكان اين است كه به هيچ وجه از منزل خارج نشوند خاطر نشان كرد:التهاب در راه هاي هوايي تشديد سينوزيت،‌تحريك ريه و بروز آسم موضعي از جمله عوارض ناشي از اين پديده ناسالم مي باشد.
وي تصريح كرد: بيماران در چنين شرايطي حتما داروهاي خود را به همراه داشته باشند تا در صورت بروز حملات آسمي بتوانند سلامت خود را حفظ نمايند.
وي خاطر نشان كرد: درد قفسه سينه، سرفه هاي مكرر، احساس تنگي نفس و خس خس سينه را در چنين شرايطي ناديده نگيريد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.