عضو کمیسیون آموزش مجلس ترک تحصیلی و زندانی شدن را دارای رابطه معنادار دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: رابطه معناداری میان ترک تحصیلی و زندانی شدن وجود دارد و درصد بالایی از افراد زندانی، تجربه ترک تحصیلی دارند.

این در حالی است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیمه آبان ماه امسال از ترک تحصیل ۹۷۰ هزار نفری دانش آموزان خبر داده است. علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور گفته است حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه ترک تحصیل کرده‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش چنین آماری را آسیبی جدی دانسته و تأکید کرده است که باید برنامه‌ای مشخص برای حل مشکل مذکور و تمرکز بر آن ارائه شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ترک تحصیل در مقطع ابتدایی را آسیب برشمرد و اضافه کرد: ارتباط با حوزه فرهنگ، آثار اجتماعی مثبت و منفی دارد و کسانی که درسخوان هستند، معمولاً بزه اجتماعی کم تری دارند. مسائل فرهنگی و اقتصادی هم در حضور نداشتن دانش آموزان در جریان آموزش اثرگذار هستند. در نتیجه باید ارتباط با دانش آموزان زودتر برقرار شود.

وی گفت در نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا از وزیران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و همچنین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده نسبت به نوع نگاهشان به حوزه آموزش در دوران شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده است. سال گذشته هم در برخی مناطق مرزی و عشایری که دسترسی به اینترنت وجود نداشت، می‌توانستیم فضاهای آموزشی را بازتر و به صورت نیمه حضوری و حضوری فعال کنیم تا ارتباط دانش آموز با مدرسه و معلم قطع نشود. البته امسال مدرسه‌های مناطق روستایی بازگشایی شدند و مدارس مناطق شهری به صورت نوبتی میزبان دانش آموزان هستند. 

در حدود دو سال گذشته، نبود دسترسی مناسب به اینترنت به ویژه در مناطق مرزی کشور و در اختیار نداشتن تلفن همراه یا تبلت برای استفاده از نرم‌افزار شاد در فضای مجازی، موجب افت یا ترک تحصیلی دانش آموزان شده که به گفته وحیدی، رصد و آماردهی از آنها با سختی همراه بوده است. اگرچه رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تیر ماه امسال گفت که هیچ دانش‌آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند و با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری سایر دستگاه‌ها، جریان آموزش از راه‌هایی مانند مدرسه تلویزیونی و اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه برقرار شد.

حکیم‌زاده افزوده است تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که دسترسی به برنامه شاد نداشتند یا امکان بهره بردن از زیرساخت‌های فناوری برایشان مقدور نبوده، در مناطق روستایی عشایری حضور داشتند و آموزش در اغلب این مناطق  به شکل حضوری جریان داشته است.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم یادآوری کرده است تداوم آموزش در صداوسیما به ویژه شبکه آموزش، اگرچه به صورت یک سویه و نه چندان تعاملی جلو رفته است، اما اتفاق بزرگی را به وجود آورده و با این حال، ایرادهای موجود در پوشش مجازی موجب شده همه دانش آموزان وارد این فضا نشوند. 

آمارها نشان می‌دهد دانش آموزان کشورهای جهان در دوران شیوع ویروس کرونا آسیب جدی در آموزش دیده‌اند که سال گذشته در ایران، آمار بازماندگان از تحصیل حدود ۶۸ هزار نفر افزایش داشته است. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، تعداد قابل توجهی از این آمار به دلیل نگرانی خانواده دانش آموزان کلاس اولی بوده که ترجیح داده‌اند فرزندانشان را سال آینده تحصیلی ثبت نام کنند.

بازمانده از تحصیل به افرادی گفته می‌شود که به هیچ وقت به مدرسه نیامده باشند یا در سن مناسب، تحصیل نکرده‌اند.


بیشتر بخوانید


محمد وحیدی گفت که پیشتر با وزیر ارتباطات در مورد دسترسی اینترنت گفت‌وگو داشته است تا موضوع پوشش اینترنت برای ورود بیشتر مدرسه‌ها به آموزش مجازی جدی‌تر دنبال شود و افزایش پیدا کند. اگرچه تحریم‌ها، مسائل فنی و پشتیبانی در این زمینه اثر دارد و هنوز اینترنت کند است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهر ماه در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات، دلیل کاهش کیفیت و اختلال در شبکه اینترنت را نبود سرمایه‌گذاری در شبکه ارتباطات و تحریم‌ها دانست که موجب وارد نشدن تجهیزات به کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار