وال استریت ژورنال ادعا کرد:

چین در امارات در حال ساخت یک سایت نظامی بود

بر اساس ادعای یک روزنامه آمریکایی، چین در یکی از بندر‌های اماراتی در حال ساخت یک سایت نظامی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای محرمانه که توسط یک ماهواره در بهار گذشته فیلمبرداری شده بود، مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده که چین در حال ساخت یک سایت نظامی در بندر «خلیفه» در نزدیکی ابوظبی بوده است، اما کار ساخت و ساز پس از فشار دولت «جو بایدن» متوقف شد. با این حال بایدن تذکرات لازم را در دیدار با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در میان گذاشت.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: بایدن دو بار در ماه مه و سپس در ماه اوت نگرانی خود را در مورد حضور رو به رشد چین در امارات به محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی ابراز کرد و ولیعهد ابوظبی نیز گفته است به وضوح هشدار بایدن را شنیده است.

از سوی دیگر، نماینده سفارت امارات در واشنگتن به این روزنامه گفته است که کشورش با کسی مذاکره نکرده و هیچ برنامه یا قصدی برای میزبانی پایگاه یا سایت نظامی چین در خاک خود ندارد و تاکید کرده که ابوظبی از این موضوع نیز بی اطلاع است.

بر اساس ادعای این روزنامه، کار ساخت و ساز در سایت ادعایی چینی پس از یک سری بازدید و ملاقات با مقامات آمریکایی متوقف شده است.

«میرا رزنیک» معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور امنیت منطقه‌ای آمریکا نیز در مورد اینکه آیا واشنگتن از رابطه امارات با چین و استفاده آن از فناوری‌های ارتباطی «هوآوی» می‌ترسد و این احتمال وجود دارد که امنیت جنگنده‌ها از طریق شبکه‌های ارتباطی تهدید شود، گفت: دولت بایدن در مورد استفاده از شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم چینی در هر نقطه از جهان نگران است.

در حالی که حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه کمرنگ شده، چین قدرت نفوذش را در این منطقه افزایش داده است. به همین منظور چین به امارات که از متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌آید، نزدیک شده است و پکن واکسن ساخت کشورش و همچنین فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی با سرعت بالا (فایو جی) را به امارات ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار