مدیر عامل مترو تهران:

مترو پرند برای راه اندازی تنها در انتظار منابع مالی است

پروژه مترو پرند تهران که در سال ۹۱ شروع شد تقریبا تکمیل شده و برای راه اندازی منتظر منبع مالی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان علی امام مدیر عامل شرکت مترو در جریان بازدید از پروژه متروی پرند اظهار کرد: خط پرند ادامه خط یک متروی تهران است که از ایستگاه شاهد جدا می‌شود و تا فرودگاه امام ادامه پیدا می‌کند و به پرند می رسد.

وی افزود: قرار بود این پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان ۱۴ ماهه تمام شود. این یک پروژه عمرانی است یعنی باید در ردیف بودجه، بودجه‌ای برای آن پیش بینی شود، اما بودجه تامین نشده است. استارت پروژه در سال ۹۱ خورده و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ افتتاح‌هایی صورت گرفت.

امام ادامه داد: این پروژه ۵۰ کیلومتر است که ۱۹ کیلومترش باقی مانده است و در واقع از فرودگاه امام تا پرند باید به بهره برداری برسد. از سال ۹۶ تا۹۹ بودجه‌ای که در ردیف بودجه پیش بینی می‌شد مبالغی مانند ۵۰ میلیارد تومان بود. اما با پیگیری‌ها این بودجه در سال اخیر به ۲۵۰ میلیون تومان رسید و سازمان برنامه  و بودجه حدود  ۲۱۲ میلیارد تومان بودجه اختصاص داد.

وی گفت: بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه می‌دهد از خزانه اسلامی با سررسید ۲ ساله است، اما بودجه جدید ۳ ساله است و سه سال دیگر نقد می‌شود.

مدیر عامل مترو گفت: وقتی اسناد خزانه اسلامی داده می‌شود قطعا پیمانکار می‌خواهد آن را نقد و در پروژه خرج کند. وقتی سررسید آن ۳ ساله است باعث می‌شود ارزش پول ۵۰ درصد کم شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در مترو تهران پیش بینی کردیم از ۲ لاین رفت و برگشت یک لاین را راه اندازی کنیم که این کار حدود ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد. اگر ۱۰۰ میلیارد تومان از دولت بگیریم نیاز است ۶۵۰ میلیارد دیگر داشته باشیم تا مترو راه اندازی شود.

امام گفت: تمام کار پروژه پرند آماده است و ما فقط باید پول داشته باشیم تا پروژه بهره برداری و راه اندازی شود. ما منتظر حمایت دولت و وزارت راه و شهرسازی هستیم. البته به محدودیت‌های دولت اگاهیم و از همین جهت پیشنهاد دادیم ۲۵ هکتار زمینی که در همین محدوده داریم و مربوط به شهر جدید پرند است در اختیار ما قرار بگیرد تا پیمانکار کار ساخت را  انجام دهد.

وی افزود: ما شرایط را می‌دانیم و انتظار نداریم ۶۰۰ میلیارد به ما بدهند. اما اگر این زمین موجود بحث تغییر کاربری اش انجام شود و در ساخت قرار گیرد، می‌توان از همین منبع غیر نقد کار را انجام داد.

امام گفت: در دولت قبلی بین شهرداری تهران، استانداری تهران و شورای شهر پرند صورت جلسه‌ای شکل گرفت که البته اجرایی نشده و اجرایی شدن آن نیاز به همتی از سوی وزارت راه و شهرسازی دارد.

وی اظهار کرد: ما ۳۱ کیلومتر از مسیر را بهره برداری کردیم. شهر آفتاب و ایستگاه امام خمینی تقریبا مترویش خالی می‌رود و خالی بر می‌گردد، اما اگر پرند راه اندازی شود این خط شکوفا و احیا می‌شود. اما ۳۱ کیلومتر فعلی تقریبا بلااستفاده است.

در ادامه رستمی مدیر اجرایی پروژه مترو پرند اظهار کرد: شهر پرند برای ظرفیت ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده و فعلا حدود ۳۰۰ هزار نفر ساکن آن هستند که روزانه حدود ۴۰ هزار تردد به تهران اتفاق رخ می دهد. اگر ۲۰ هزار خودرو در حال رفت و برگشت باشند هر سر حرکت آن‌ها ۵۰ کیلومتر خواهد بود و روزی ۱۶۰ هزار لیتر سوخت مصرف می‌شود و این فقط با احتساب روز‌های کاری سالانه ۳۶ میلیون لیتر خواهد شد. اگر بهای پرداختی فعل را در نظر بگیریم ۱۱۰ میلیارد تومان مردم پول سوخت می‌دهند و دولت ۸ برابر آن را یارانه می‌دهد و علتش این است که حمل و نقل عمومی مناسبی برای شهر ۳۵۰ هزار نفری اجرا نشده است.

وی افزود: ظرفیت شهر تا دو برابر جمعیت فعلی پیش بینی شده و با این اتفاق تردد‌ها به تهران بیش از ۲ برابر خواهد شد.

رستمی گفت: تکمیل کل خط به طور کامل  ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد هزینه دارد و ۷۵۰ میلیارد برای راه اندازی اولیه است.

وی گفت: اگر پول برای پرند مصرف شود ظرف ۳ سال باز می‌گردد و صرفه جویی سوخت جایی دیگری مصرف می‌شود. علاوه بر هزینه سوخت بحث‌هایی مانند تصادف، استهلاک خودرو، امنیت مردم، زمانی که مردم در رانندگی می‌گذرانند، آلودگی زیست محیطی و ... نیز وجود دارد. ما امیدواریم دولت در حد بضاعت این مسائل را در نطر بگیرد که ما راه اندازی اولیه را انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، شهرداری تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار