کسری ۵۷۰ میلیون متر مکعبی مخزن آب‌های زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش بارندگی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد پدیده خشکسالی در سطح استان از نوع هیدرولوژی، کشاورزی و اجتماعی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در رابطه با اثربخشی اقدامات مکانیکی آبخیزداری و تقویت آبخوان و نقش آن‌ها در مقابله با خشکسالی اظهار داشت: کاهش بارندگی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد پدیده خشکسالی در سطح استان از نوع هیدرولوژی، کشاورزی و اجتماعی شده است.

۴ دشت در چهارمحال و بختیاری ممنوعه بحرانی است

او افزود: ۸ دشت کشاورزی استان ممنوعه شده و ۴ دشت نیز ممنوعه بحرانی است، همچنین متوسط افت سطح ایستابی دشت‌های استان حدود یک متر در سال است.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در استان نیز حدود ۵۷۰ میلیون‌متر مکعب گزارش شده  که به منظور پیشگیری از خسارات فوق‌الذکر و حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک اقدامات آبخیزداری در استان انجام شده است.

عمده سازه‌های احداثی آبخیزداری در استان فاقد ذخیره آبی است

او اظهار داشت: اقدامات آبخیزداری اجرا شده معادل ۴۱۱ هزار هکتار از سطح کل استان است هرچند که هدف اصلی این سازه‌ها به کنترل فرسایش، رسوب و سیل توجه دارد و کل آب‌های سطحی در مخزن این سازه‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، اما به لحاظ وقوع پدیده خشکسالی و کمبود بارش عمده سازه‌های احداثی فاقد ذخیره آبی در مخازن آن‌ها است.

محمدی با بیان اینکه با اجرای اقدامات بیولوژیک بیومکانیک و مکانیکی بطور میانگین در هر هکتار یک هزار متر مکعب در سال تغذیه آبخوان صورت می‌گیرد، ادامه داد: حجم آب ذخیره شده سالیانه بطور متوسط ۵۳۰ متر مکعب است و سالانه ۳تا۱۰ تن در هکتار کنترل فرسایش و۳ تا ۵ تن در هکتار کنترل رسوب صورت می‌گیرد.

ارزیابی اقدامات آبخیزداری در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کوهرنگ

او افزود: نتایج ارزیابی اثربخشی اقدامات آبخیزداری در سطحی معادل ۲۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از حوضه‌های آبخیز استان در سه حوزه دوراهان شهرستان بروجن، قلنگان شهرستان شهرکرد و دیمه شهرستان کوهرنگ انجام گرفت.

محمدی گفت: نتایج ارزیابی نشان داد نسبت فایده به هزینه در عملیات‌های آبخیزداری در استان ۷/۵ می‌باشد که از میانگین کشور بالاتر است.

او در پایان اضافه کرد: اقدامات آبخیزداری در کاهش اثرات خشکسالی چند منظوره بوده و قبل، حین و بعد از وقوع خشکسالی تاثیر بسزایی دارند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.