آغاز آخرین جلسه دادگاه «عثمان کاوالا» در ترکیه

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «عثمان کاوالا» زندانی سیاسی در استانبول ترکیه آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دادگاه ترکیه امروز (جمعه) آخرین جلسه محاکمه عثمان کاوالا، زندانی سیاسی این کشور را آغاز کرد. محاکمه عثمان کاوالا که بیش از چهار سال بدون محکومیت در زندان به سر می‌برد به عنوان انگیزه سیاسی و نمادی از سرکوب مخالفان در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان مورد انتقاد قرار گرفت.

کاوالا، که از طریق تماس ویدیویی در جلسات استماع شرکت می‌کرد، در جلسه امروز دادگاه نیز حاضر نشد. با این حال، همسر، وکلا و دیپلمات‌های برخی از ۱۰ سفارتخانه‌های درگیر در این مناقشه، از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و سوئد در جلسه دادگاه شرکت کردند.

کاوالا درباره جلسه امروز دادگاه گفت: «حضور من در جلسات دادگاه «بی معنی» خواهد بود، زیرا با توجه به اظهارات اردوغان درباره ام، محاکمه عادلانه غیرممکن است.»

کاوالا سال گذشته از اتهامات مربوط به تظاهرات سراسری در سال ۲۰۱۳ با تمرکز بر پارک گزی استانبول تبرئه شد، اما این حکم در سال جاری لغو و با اتهامات مربوط به یک کودتا در سال ۲۰۱۶ همراه شد.کاوالا به همراه ۵۱ نفر دیگر در ترکیبی از سه پرونده جداگانه در خصوص اعتراضات سال ۲۰۱۳ و کودتای ۲۰۱۶ علیه اردوغان و دولت او محکوم شد. وی هرگونه اتهامی را رد کرده است. 

دادگاه حقوق بشر اروپا در اواخر سال ۲۰۱۹ خواستار آزادی کاوالا به دلیل نبودن وجود سوء ظن منطقی مبنی بر ارتکاب جرم شد و حکم داد که بازداشت وی برای ساکت کردن او بوده است. شورای اروپا گفته است که اگر کاوالا آزاد نشود، رسیدگی به تخلفات را علیه ترکیه آغاز خواهد کرد که در نهایت می‌تواند منجر به اخراج ترکیه از این نهاد شود.

اردوغان ماه گذشته تهدید کرد که سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه را پس از تایید حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر آزادی کاوالا، اخراج خواهد کرد. تصمیم اردوغان منجر به وخامت بیشتر روابط غرب و ترکیه شد. در ادامه ی تنش ها، مناسبات اقتصادی ترکیه و اروپا رو به سردی رفت و در نتیجه آن، لیر ترکیه به پایین‌ترین مقدار خود رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار