سازه‌های آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فاقد ذخیره آبی است

تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح بیش از ۴۱۱ هزار هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری اجرا شده است که با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود بارش ها، بیشتر سازه‌های آبخیزداری فاقد ذخیره آبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح بیش از ۴۱۱ هزار هکتار از سطح استان اجرا شده است که با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود بارش ها، بیشتر سازه‌های آبخیزداری فاقد ذخیره آبی است.

او افزود: خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش باعث شده هشت دشت استان ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی شود.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و سنگی ملاتی و خشکه چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری در دست اجراست.

او ادامه داد: امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به ۲ شهرستان اردل و کوهرنگ اختصاص داده شد که این اعتبار برای اجرای ساز‌های سنگی وملاتی گابیونی اختصاص داده شد.

محمدی گفت: از محل اعتبارات استانی نیز ۸۷میلیارد ریال مصوب شد که عملیات آبخیزداری در سطح پنج هزار متر مکعب و عملیات بیولوژیک در ۹۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود.

او افزود: امسال از محل اعتبارات متفرقه نیز ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به منظور مهار سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار عملیات بیولوژیک در سطح ۲هزار هکتار و عملیات مکانیک در حجم ۲۰هزار متر مکعب اجرا شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.