مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام:

فرسایش آبی خاک مهمترین چالش حفاظت از خاک کشور است

ابدالی گفت:فرسایش آبی خاک یکی از مهمترین چالش‌های حفاظت از خاک کشور است که سالانه حجم وسیعی از خاک حاصلخیز و ارزشمند کشور از دسترس خارج می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، غلامرضا ابدالی مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در نشست هم اندیشی روز جهانی خاک که با حضور جامعه دانشگاهی استان برگزار شد اظهار داشت:فرسایش آبی خاک مهمترین چالش حفاظت از خاک کشور است و سالانه از هر هکتار از اراضی استان ایلام حدود ۱۷ تن از خاک ارزشمند از طریق آب جا به جا گردیده و از دسترس خارج می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه تشکیل یک لایه یک سانتیمتری خاک، صد سال زمان می‌برد، لذا تخریب واز دسترسی خارج شدن آن به این سادگی، خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و محیط زیست استان وارد می‌شود.

ابدالی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی‌های اخیر و استفاده بی رویه از چراگاه‌ها و منابع آبی، متأسفانه فرسایش بادی نیز به کمک فرسایش آبی آمده و موجبات آلودگی هوا و کاهش ذخایر خاک شده است.

او تصریح کرد: با تصویب قانون حفاظت خاک، شناسایی واحد آلاینده خاک و زمینه پاکسازی و مقابله با هرگونه آلودگی آن فراهم شده است.

ابدالی اظهار کرد: با حمایت و پشتیبانی دانشگاه‌های استان می‌توان در جهت فرهنگ سازی برای مقابله با آلودگی خاک و انجام فرآیند پاکسازی و خوداظهاری خاک‌های آلوده اقدامات خوبی انجام گردد.

 ۱۴ آذرماه هرسال به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری گردیده است و شعار امسال تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره وری خاک عنوان شده است.

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.