چاینادیلی:

لغو تحریم‌ها کلید احیای توافق با ایران است

چاینا دیلی در گزارشی نوشت که طرف‌های درگیر مذاکرات باید انعطاف‌پذیری نشان دهند تا گفت‌وگو‌ها نتیجه‌بخش باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه چاینادیلی چاپ چین در گزارشی درباره آغاز مجدد مذاکرات وین  نوشت که با از سرگیری مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران، مشخص شد که هم ایران و هم آمریکا تمایل دارند به این توافق برگردند.

در این گزارش نوشته شده است که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، این توافق که به سختی حاصل شده بود، با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه داد. این گفتگو‌ها که از روز دوشنبه (۸ آذر)، در وین دوباره آغاز شد، نشان دهنده این است که طر‌ف‌های درگیر این توافق امیدوارند که بتوانند به این بن بست پایان دهند. برای اینکه بتوان به این بن بست پایان داد همه طرف‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند و به خواسته‌ها و نگرانی‌های طرف مقابل توجه کرده تا بتوانند به مذاکرات ادامه داده و به توافق دست یابند.

چاینادیلی در گزارش خود عنوان کرد که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران خواسته‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای، از جمله لغو تمامی تحریم‌های آمریکا و مکانیسم راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها، همچنین تضمین‌هایی از سوی واشنگتن مبنی بر عدم نقض توافق ازطرف دولت‌های آینده آمریکا تعیین کرده است؛ بنابراین آمریکا به عنوان مقصر نابودی توافق اولیه، باید تمام تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص ثالث را لغو کند تا حسن نیت خود را نشان دهد. همچنین ایران به نوبه خود باید به طور جامع به چارچوب تعهداتی که در توافق ۲۰۱۵ با آن موافقت کرده، بازگردد.

چاینادیلی معتقد است که لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به عنوان سنگ محکی برای سنجش صداقت دولت آمریکا در پیوستن مجدد به توافق برجام باشد. همچنین می‌تواند به کاهش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران کمک کند و حتی ممکن است آمریکا به منظور کاهش قیمت نفت و کاهش تورم در این کشور، بخواهد توجه ایران را بر سر قیمت‌های جهانی نفت خام جلب کند.


بیشتر بخوانید:

۴۸ ساعت آینده برای مشخص شدن جدیت تهران در مذاکرات بسیار مهم است

حقوق مشروع ایران در مذاکرات باید رعایت شود


این روزنامه در ادامه به نقش چین در این مذاکرات اشاره کرد و نوشت: «چین به عنوان طرف مذاکرات ایران همواره متعهد به حفظ توافق جامع هسته‌ای ایران بوده و به طور فشرده با روسیه، با انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات وین در ارتباط و هماهنگ بوده است.»

چاینا دیلی در انتها به گمانه زنی درباره نتایج مذاکرات پرداخت و اظهار داشت که تا زمانی که طرف‌های شرکت کننده در این مذاکرات با حسن نیت و روحیه سازنده وارد شوند، این امید وجود دارد که بتوان به توافقی برسند. بنابراین، در این لحظه حساس، لازم است که همه طرف‌ها صمیمیت و انعطاف‌پذیری نشان دهند تا گفتگو‌ها بتواند ادامه پیدا کرده و به ثمر برسد. از سرگیری مذاکرات وین نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ است. این نشان دهنده اراده جمعی برای حفظ توافق است و با انتظارات مشترک جامعه بین المللی سازگار است. پس نباید این فرصت را با مخالفت و سازش ناپذیری یا خواسته‌های نامعقول هدر داد.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، نشست کمیسیون مشترک برجام، روز دوشنبه هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

به تازگی «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد کشورمان در نشست وین، در مصاحبه با نشریه انگلیسی ایندیپندنت لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران را شرط لازم برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای در وین دانست و گفت: «هدف مذاکرات در اصل این است که دولت بایدن به توافقی بپیوندند که دولت ترامپ یک‌جانبه از آن خارج شد. البته هرگونه پیشرفتی در این راستا باید همراه با لغو تمامی تحریم‌ها باشد و این تضمین ارائه شود که دولت‌های بعدی در آمریکا مانند ترامپ یک‌جانبه از این توافق خارج نشوند.»

بدعهدی‌های طرف‌های غربی و سکوت کشور‌های اروپایی به خروج یک‌جانبه آمریکا و سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران باعث شد تا ایران به صورت مرحله‌ای و با تعیین ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان ذیل برجام، از تعهدات خود بکاهد، این درحالی است که نه‌ تنها تحریم‌ها کاسته نشد بلکه تحریم‌های ثانویه از سوی غربی‌ها نیز اعمال شد و آن‌ها حتی به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
پس شماها چرا ما رو تحریم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
شماها که لالایی بلدین پس چرا خوابتون نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
مراقب باشیم تا دوباره اقتصاد مردم و مملکت را با فروش نفت گره نزنیم و همین مسیر خلاصی از اقتصاد نفتی با قوت برویم
Romania
ایرانی
۰۱:۳۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
2راه وجوددارد، یا امریکا تمام تحریمهاعلیه ایران را برمیدارد، یا ایران بدون فوت وقت غنی سازی بالای60درصدرا کلیدبزند.برای پیشرانهای هسته ای وتولیدرادیوداروها لازم است که غنی سازی 40 و بالای60درصدداشته باشیم که غیرقانونی هم نیست.
آخرین اخبار