کرملین از تلاش برای برقراری تماس میان پوتین و بایدن خبر داد

همزمان با افزایش تنش‌ها برسر اوکراین، رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا قصد دارند در تماسی ویدئویی به مذاکره در این باره بپردازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز مسکو، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با مشاهده افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن برسر اوکراین، دولت روسیه در تلاش برای برقراری تماسی ویدئویی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، و «جو بایدن» همتای آمریکایی او، است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، در این باره اعلام کرد: «تاریخ دقیق این تماس تاکنون قطعی نشده است. از جانب هر دو طرف پیشنهاد‌هایی برای تاریخ و زمان اعلام شده است، اما هنوز به تاریخ دقیق نرسیده‌ایم.»

وری اوشاکوف، دستیار کاخ کرملین نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «تاریخ این دیدار که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، به طور آزمایشی تأیید شده است، اما بهتر است منتظر بمانیم تا همه پارامتر‌های آن به توافق طرف آمریکایی برسد و سپس آن را به طور رسمی اعلام کنیم.»

اوشاکوف با اشاره به محور‌های گفت‌وگو در این دیدار، گفت: «دستور کار این دیدار واضح است. در این دیدار توافقات مذاکرات ژنو پیگیری خواهد شد. همچنین مسائل بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران، تحولات اخیر افغانستان و بحران داخلی اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

او در ادامه با اشاره به این‌که موضوعات مرتبط به تحرکات ناتو در نزدیک مرز روسیه نیز بر روی میز این مذاکرات خواهد بود، افزود: «دو رئیس‌جمهور درمورد توافقنامه‌های حقوقی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ناتو به سمت شرق گفت‌وگو خواهند کرد.»

این بیانیه در حالی از سوی کرملین منتشر شد که روز گذشته وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد تا تماسی میان رؤسای‌جمهوری آمریکا و روسیه برقرار شود.

در حال حاضر تنش میان مسکو و واشنگتن پس از آن بالا گرفت که «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، ماه گذشته مدعی شد روسیه نیرو‌های خود را در نزدیکی مرز اوکراین افزایش داده است و قصد حمله دارد.

پس از آن نیز رسانه‌های مختلف این اظهارات را تکرار کرده و مدعی شدند که مسکو قصد حمله به اوکراین را دارد و به این منظور نیز در حال مستقر کردن نیرو‌های خود در نزدیکی مرز‌های روسیه است.

در واکنش کاخ کرملین در بیانیه‌ای با رد این ادعاها، آن‌ها را کمپین ضد روسی و را راهی برای انحراف افکار عمومی از عملیات نظامی اوکراین در دونباس دانست.

همچنین در آن زمان دیمیتری پسکوف نیز در این باره گفت: «اتهامات درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین، به عنوان پرده‌ای برای پنهان کردن برنامه‌های نظامی کی‌یف در راستای حل اختلافات با زور عمل می‌کند.»

این در حالی است که ساعاتی پیش «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین گفت: «کی‌یف ساخت دو پایگاه نظامی در دو دریای آزوف و سیاه را آغاز کرده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار