تنها ۵ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان آبدار هستند

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر فقط ۵ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان آبدار هستند که این میزان نگران کننده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی شریفی مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر فقط ۵ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان آبدار هستند (حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در مخازن سد‌های استان وجود دارد) و این میزان ذخیره آب در خوزستان بسیار نگران کننده است.

او گفت: این میزان آب در مقایسه با پارسال ۸۴ درصد کاهش داشته است و با توجه به اینکه در حوضه‌های آبریز استان خوزستان بارش‌های موثری اتفاق نیافتاده است، همچنان ورودی آب به مخازن سد‌ها پایین است.

شریفی افزود: حوضه کرخه بحرانی‌ترین حوضه آبی در خوزستان است و در سد کرخه در حال حاضر پایین‌تر از تراز نیروگاه هستیم و در این حوضه فقط ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب قابل استحصال برای پایین دست وجود دارد.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: میزان ورودی آب به سد کرخه، نصف میزان خروجی آب از این سد است و روزانه تراز سد کرخه رو به کاهش است و شرایط در این حوضه آبی بحرانی است و در مجموع سد‌های حوضه کارون در حال حاضر حدود ۴۰۰میلیون متر مکعب وجود دارد که این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول گفت: در حوضه دز در حال حاضر پایین‌تر از تراز مجاز بهره‌برداری قرار داریم و فقط ۶۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد دز وجود دارد که بیانگر شرایط بسیار حساس سد دز است. تراز سد دز در این مقطع از سال اصلا تراز مناسبی نیست و به نوعی اعداد بسیار نگران کننده است.

او گفت: در حوضه مارون اکنون ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود دارد و در این حوضه با رهاسازی موجی آب در تلاش هستیم تا نیاز پایین دست سد را برطرف کنیم و براساس موجدی سد‌ها برای رهاسازی آب جهت پایین دست برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و همچنین به نزولات آسمانی نیز امیدوارم هستیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.