باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

نهاده در بندر، دام در کشتارگاه +فیلم

بیش از ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد خاک میخورد تا دلیلی برای کشتار بی رویه دام های مولد باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، انسان ها همواره در پی تامین نیازهای خود هستند، حیوانات هم بخش جدایی ناپذیری از طبیعتند که همیشه انسان را در برآورده کردن مایحتاجش یاری رساندند. 

اما دام هایی که وظیفه تامین بخش اعظمی از سبد غذایی خانوارهای ایرانی بر دوش آنهاست امسال را سخت تر از سالهای گذشته سپری می‌کنند،گوسفندانی که در نبود نهاده های دامی گرسنگی می کشند و دیر یا زود به کشتارگاه سپرده می شوند.

سال ۱۴۰۰ سال چندان خوبی برای صنعت دامپروری کشور به خصوص مازندران نبود. 

بسیاری از دامداران به دلیل نبود توجیه اقتصادی دامداری خود را تعطیل کردند و کمبود نهاده های دامی در حالی بلای جان دامداران شده است که ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد خاک می‌خورد یعنی ۲ برابر ظرفیت موجود در انبارهای این بندر استراتژیک و حالا سوال مهم اینجاست چه بلایی قرار است سر دام و دامدار بیاید؟

نکشیم ، می میرند

کشتار دام امری طبیعی در صنعت دامپروری است اما وقتی حرف از کشتار دام های مولد به میان می‌آید یعنی فاجعه رخ داده است یعنی کارد طوری به استخوان رسیده است که دیگر مجالی برای ادامه نیست. 

این را آقای امیری دامدار نکایی می گوید که صاحب ۲۰۰ راس گوسفند است از کم لطفی دولت و مسئولین به دامداران گله می‌کند و گفت: یک راس گوسفند باید در روز یک کیلو و ۸۰۰ گرم کنجاله سویا به عنوان خوراک مصرف کنند این درحالی است که دولت روزانه ۱۰۰ گرم برای هر راس دام به صورت یارانه اختصاص می‌دهد

او گفت : مسئولین جهاد کشاورزی حتی همین حواله روزانه ۱۰۰ گرم را هم به ما نمی‌دهند و می‌گویند به اندازه ای می‌دهیم که گوسفند نمیرد و زنده بماند.

این دامدار مازندرانی گفت:  قیمت نهاده دامی مثل سویا و ذرت در بازار آزاد سر به فلک می‌کشد و  به دلیل عدم عرضه نهاده دامی توسط دولت مجبور به کشتار دام هستیم زیرا اگر الان نکشیم معلوم نیست فردا دام زنده بماند یا نه.


امیری گفت: کمبود نهاده دامی ضرر زیادی را به دامداران وارد کرده است و نژادهای چند قلو زا که گوسفندان با ارزش هستند نیز از کشتار در امان نماندند.

او در واکنش به خبر فاسد شدن بخشی از نهاده‌های دامی بندر امیرآباد گفت: باور کنید همین نهاده های خراب شده نیز برای دامدار غنیمت است و می‌تواند جلوی کشتار بی‌رویه دام را بگیرد.

اینکه چه به روز دامداران آمده است که حتی به نهاده های فاسد شده نیز رضایت می‌دهند جای تامل دارد اما سوال مهم اینجاست که تکلیف نهاده دامی دپو شده بندر امیرآباد چه می شود؟

ارز دولتی، گمشده با ارزش

نهاده‌های دامی نزدیک به دو سال است به جای انبار دامداری ها، در انبار منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد دپو شده اند .

حالا گذر زمان کپک زدگی و سم آفلاتوکسین را به جان بخشی از این نهادها انداخته است تا آرام آرام روی دست واردکنندگان باد کند و دامداران نیز دیگر نتوانند از آن استفاده کنند.

 سعیدی که وارد کننده نهاده دامی است گفت: ماندن کالا در بندر امیراباد بستگی به اسناد اداری دارد که باید به گمرک تحویل داده شود تا کالا را ترخیص کنند

او گفت:  وارد کنندگان با پرداخت درصدی از پول به طرف خارجی، کالا را وارد می‌کنند و  نهاده‌های دامی زمانی از گمرک ترخیص می‌شود که فروشنده خارجی اعلام کند پول را کامل گرفته است و اجازه ترخیص کالا را بدهد.

او گفت:   به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی نمی‌توانیم پول را کامل به طرف خارجی پرداخت کنیم و در نتیجه کالا ترخیص نمی شود و در انبار می ماند.

نهاده های دامی
سعیدی گفت:  سال گذشته ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی به کشور وارد کرده است و وزارت صمت به بهانه نداشتن سابقه واردات به ما ارز دولتی اختصاص نمی‌دهد درحالی که وقتی وزارت صمت از دادن مجوز ثبت سفارش امتناع می‌کند چگونه باید سابقه واردات داشته باشم.

او گفت:  مجبوریم به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی کالای وارداتی را پشت گمرک بفروشیم  و زمانی که بار به بندر امیرآباد می‌رسد اسناد بار را به نام خریدار می زنیم تا خریدار نهاده دامی را از ما به صورت دلاری بخرد، اینکه خریدار چگونه ارز دولتی را توانسته است تامین می کند و کالا را ترخیص کند به ما مربوط نمی‌شود.

ساختار نادرست اداری و مشکلات قانونی همیشه دلیلی برای ترخیص کالاهای گمرکی از راه‌های دیگر است وزارت صمت بانک مرکزی را مقصر می داند و بانک مرکزی وزارت صمت را در این بین فقط دامداران و وارد کنندگان هستند که ضرر می‌بینند.

مجوز بیاورید، ارز بگیرید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنها مرجع تصمیم‌گیری اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان است بسیاری از واردکنندگان عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی از جمله بانک مرکزی را علت بروز مشکلات متعدد در روند فعالیت های اقتصادی شان می دانند

قزل سفلی مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران گفت:   بانک مرکزی بدون مجوز و استعلام از وزارت صنعت معدن و تجارت حق اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان را ندارد  و  ثبت سفارش های واردکنندگان باید از طریق نهاد متولی یعنی وزارت صمت صورت بگیرد.

نهاده در بندر، دام در کشتارگاه
او گفت: وزارت صمت بعد از مرحله احراز هویت اسامی واردکنندگان را به بانک مرکزی اعلام می کند و بانک مرکزی در صورت اختصاص ارز به واردکنندگان آنها را به بانک‌های عامل خود معرفی می کند

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران گفت: بانک های عامل بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی با واردکنندگان قرارداد بسته و ارز دولتی را به آنها تحویل می‌دهند.

دادگستری پیگیر فساد نهاد ها و نهاده ها

کشتار بی رویه دام ها و کمبود نهاده‌های دامی زیر سایه کم لطفی اداره جات متولی دلیلی برای ورشکستگی بسیاری از دامداری‌های کشور است این گره کور قانونی نه با دندان وزارت صمت بلکه با دستان قوه قضاییه حل شدنی است.

رئیس کل دادگستری مازندران در بازدید سرزده از بندر امیرآباد با بیان اینکه کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات استان باید هرچه زودتر توسط دستگاه‌های مربوطه ترخیص شوند گفت: دامداران با مشکلات فراوانی در تهیه خوراک دام خود روبه‌رو هستند

نهاده در بندر، دام در کشتارگاه
حجت الاسلام محمد صادق اکبری گفت: بخشی از نهاده‌های دامی همچون جو و ذرت که نزدیک به دو سال است در انبار های بندر امیرآباد مانده اند، فاسد شده است که یا باید برای مصارف دیگر استفاده شود یا معدوم شوند.

او  گفت: نهاده های دامی که تازه وارد بندر امیر‌آباد شده است باید با هماهنگ دستگاه‌های مربوطه و مذاکره با واردکنندگان سریع ترخیص و در دسترس دامداران قرار گیرد.

ورود دستگاه قضا و پیگیری مطالبات به حق دامداران توسط مسئولین استانی می تواند مرهمی باشد بر زخم‌های فراوان صنعت دامپروری کشورهرچند باید دید نتیجه این پیگیری ها می تواند جلوی کشتار اجباری دام را بگیرد؟

گزارش: محمد حسین رمدانی


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.