مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است

نمایندگان مخالف و موافق طرح شفافیت آراء در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، دو تن از نمایندگان مجلس به عنوان مخالف و موافق طرح شفافیت آراءء با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی شفاف‌سازی در مجلس؛ راهکاری برای کارآمدسازی نظام حکمرانی پرداختند.

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که به طور طبیعی در مجلس شورای اسلامی مانند همه موضوعات دیگری که مطرح می‌شود بین همکاران اختلاف نظر وجود دارد، لذا در مجلس این اختلاف نظر‌ها دیده می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد که در گذشّته طرحی پیرامون موضوع شفافیت مطرح شد که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و مجدداً طرحی را دوستان پیگیری و دنبال کردند که امروز در جلسه غیرعلنی راجع به اینکه این طرح به چه نحوی در مجلس مطرح شود، دوستان موافق و مخالف صحبت کردند.

موسوی معتقد است که شفافیت مسئله‌ای است که مهم بسیار حائز اهمیت است و برای خود نمایندگان مجلس اهمیت دارد، در قانون اساسی هم شاید هیچ نهادی شفاف‌تر از مجلس شورای اسلامی مطرح نشده باشد، الان مسئله‌ای بین نمایندگان مطرح است که حرف درستی است و در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به چنین جمع‌بندی رسیدیم که اگر شفافیت امر مثبت است و مزایایی دارد آیا صرفاً باید در حیطه مجلس باشد و یا اینکه همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها هم باید از مزیت شفافیت برخوردار باشند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد که جمع زیادی از نمایندگان تاکید دارند که به صورت چند مرحله‌ای نمی‌توانیم عمل کنیم، اگر قرار است شفافیت را به عنوان یک موضوع همه نهاد‌ها و بخش‌های مختلف نظام در پیش بگیرند، چرا چند باره کاری کنیم، موضوع شفافیت اعم از بحث اطلاعات است.

موسوی معتقد است که کسی که در دولت مجری کار است باید قانون را اجرا کند. لذا تصمیمات بسیار مهمی در دستگاه‌ها و نهاد‌ها در حال اتخاذ است، قدم اول در حال برداشته شدن است و مجلس کار را از خود شروع کرده و باید نظام جامع شفافیت داشته باشیم، مصوبه برای همه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که تصمیم گیر هستند، لازم الاجراست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد که باید به سمت نظام جامع شفافیت حرکت کنیم، قوانین متعددی راجع به موضوعات مختلف داریم که نیاز به تنقیح دارد، لذا نظام پرداخت‌های متفاوتی که داریم موجب شده تا در هر مرحله نظام پرداخت متفاوت داشته باشیم و این تفاوت‌ها سبب تعارض میان یک طیف می‌شود.

موسوی معتقد است که باید شفافیت را در همه ارکان نظام داشته باشیم و نمی‌توانیم بگوییم که ابتدا شفافیت را در یک جا شروع می‌کنیم و بعد به سراغ بخش دیگر برویم، شفافیت قابل تعمیم میان همه دستگاه‌ها است.

حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده مجلس با اشاره به موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت که طبق آیین نامه موجود انتشار آراءء ممنوع است، ولی طرح شفافیت می‌خواهد آیین‌نامه را اصلاح کند، اگر این طرح رای بیاورد طبق ماده ۳۳ قانون آراءء اعضا به تفکیک موافق، مخالف و ممتنع در پایان هر جلسه باید اعلام شود.

نیک بین معتقد است که معنای شفافیت بد با شفافیت خوب فرق دارد، اشتباه است که تصور کنم اگر به این طرح رأی بدهم باز هم همان مقصودی حاصل می‌شود که شفافیت در همه سطوح است. بنده معتقدم که اگر بخواهیم به سطح عالی شفافیت برسیم مقدمه آن این است که باید به این طرح رای موافق بدهیم. وقتی می‌خواهیم رای به یک طرح و لایحه بدهیم کار کارشناسی انجام می‌دهیم، وقتی در اتاق شیشه‌ای بخواهیم رای بدهیم، کار کارشناسی و گروه مشاورین می‌گیریم و در آن موقع نمایندگان جیگردار در مجلس می‌مانند.

این نماینده مجلس عنوان کرد که وقتی شفافیت را مصوب کردیم مردم از تمامی اطلاعات و شفافیت‌ها مطلع می‌شوند و ناظر هستند و مردم در این صورت کسانی هستند که هم مشارکت و هم نظارت می‌کنند و در این صورت پاسخگویی نمایندگان بیشتر می‌شود و دیگر نماینده نمی‌تواند ممتنع رای بدهد.

نیک بین اظهار کرد که صوت و تصویر مذاکرات مشروح باید منتشر شود، همچنین مذاکرات جلسات غیرعلنی کمیسیون‌ها هم می‌تواند منتشر شود، تبصره ماده ۶ می‌گوید سازمان صدا و سیما می‌تواند برای تهیه گزارش کامل و زنده به صورت صوتی و تصویری در جلسات علنی کمیسیون‌ها حضور پیدا کند و لذا این موضوع باید قانون شود.

وی تصریح کرد که این طرح می‌گوید مأموریت‌های رسمی، فردی و جمعی نمایندگان و شرکت در سمینار‌ها، هدیه گرفتن ها، هزینه‌ها و اهداف و دستاورد‌های نمایندگان تماما باید مشخص شود.

نیک بین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه طرح شفافیت آراء اضافه کرد که تلاش می‌کنیم این طرح در صحن رای بیاورد، کسانی هم که به ظاهر مخالف این طرح هستند، بعید است با شفافیت مخالف باشند، اما ممکن است نسبت به برخی بند‌های این طرح اشکالاتی داشته باشند، غیر علنی بودن جلسه سه شنبه به این علت بود که بیشتر بر روی این طرح کار کنیم و دلایل مخالفان این طرح را بشنویم و آن‌ها را قانع کنیم تا در جلسه علنی، رای بیاورد، بررسی مجدد این طرح تقریباً به پایان رسید و کلیات این طرح، هفته آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد آمد.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی به عنوان نماینده مخالف طرح شفافیت آراء در مجلس در بخش دیگری از برنامه تاکید کرد که اگر شفافیتی که گفته می‌شود در تمام سطوح مجلس باشد، بنده موافق صد درصد آن شفافیت هستم ما با شفافیت موافق هستیم.

این نماینده مخالف اظهار کرد که شفافیتی که مردم به دنبال آن هستند باید در رای اعتماد ها، هیئت رئیسه مجلس، انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان، انتخابات روسای کمیسیون‌ها دیده شود.

این نماینده مجلس معتقد است که کار‌های پوپولیستی در کشور زیاد است به طور کلی در کار کارشناسی همه امور را نمی‌توانیم برای مردم توضیح دهیم، در این صورت برای یک رای نماینده، صدا و سیما باید در اختیار باشد تا تمامی مسائل بازگو شود.

وی تاکید کرد که الان نفاق در کشور زیاد است، با این طرح نفاق بیشتر می‌شود مثلاً در موضوع رتبه بندی معلمان یا ارزش افزوده و یا لوایح دیگر صنفی اگر رای یک نماینده برخلاف صنفی باشد باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
پس اول اسامی کسانی که فیدلتی را اخذ کرده اند منتشر کنید تا مشخص شود واقعا صادقت دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اگر مجلس واقعا"نیتش خیر و مایل است تا تمام قوای نظام را شفاف کند؛ بهترین ابزار برای اینکار تصویب قانون شفافیت آرا نمایندگان است با وجود چنین قانونی است که مردم به تلاش نمایندگان خود برای شفافسازی دیگر ارکان نظام واقف شده و لذا پشتوانه مردمی پیدا خواهند کرد و براحتی خواهند توانست این هدف والای خود راپیشبرده و ملت را تا ابد دعاگو خود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اینها همه بهانه است و مردم شعور دارند و براحتی آدم مخلص را از منافق تشخیص میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مقصر عدم شفافیت عدم حمایت از نماینده است اول باید نماینده مصونیت و حفاظت کامل داشته باشه بعد میتونیم توقع شفافیت داشته باشیم نه اینکه نماینده رو در مقابل مخالفینشون و دادگستری بی دفاع بذاریم بعد هی شفافیت شفافیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
به هر حال هر قانونی مخالفان خود را دارد نماینده واقعی آنست که از مشکلات نترسد ورضای خدا وخیر وصلاح مردم را در تصمیمات خود دخیل کند ؛ مردم هم شعور دارند و نماینده صالح را از ناصالح تشخیص میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مجلس،شفافیت برای خودش؟؟؟؟جوک قشنگی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
وای که چقدرررر شفافه این مجلس
آخرین اخبار