یک شلیک، یک موشک و یک محمدی که برنگشت

یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی توانست در عمر کاری خود تلفات بسیاری بر بعثی‌ها وارد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان دارد. به خصوص اینکه در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ را به تجاوز ارتش بعثی داد.

خلبانان نیروی هوایی ارتش از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، همچون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. F-۵‌ها و F-۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

پرواز عقاب برای تار و مار کرکس‌های در یک لحظه

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که کمتر به آن پرداخته شده است. F-۱۴‌ها و خلبانان آن‌ها، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند F-۱۴ ایران را ساقط کند.

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف، انهدام و نابودی مقر‌های استقرار نیرو‌های بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود.

پرواز عقاب برای تار و مار کرکس‌های در یک لحظه

پرواز عقاب برای تار و مار کردن کرکس‌های در یک لحظه

امیر سرلشکر خلبان شهید محمد ضیایی کامبخش یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  است. او در دهمین روز از آذرماه سال ۱۳۳۲ چشم به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش طی کرد. خلبانی را بسیار دوست می‌داشت.   پس از دریافت مدرک دیپلم ریاضی در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد. هنوز زود بود تا خلبان شود. باید ابتدا آموزش‌های مقدماتی پرواز و دروس اولیه را می‌گذراند. آموزش‌ها را که به پایان رساند، به آمریکا اعزام شد. دوره‌های پیشرفته را در آمریکا طی کرد. از جمله دوره‌های هواپیما‌های  T-۳۷ و T-۳۸.

دوره‌ها را که با موفقیت گذراند به آشیانه اش بازگشت. وقتی با وینگ خلبانی به ایران آمد به پایگاه چهارم شکاری دزفول رفت. طبق امریه ستاد نیروی هوایی ارتش به گردان جنگنده‌های F-۵ ملحق شد.  

پرواز عقاب برای تار و مار کرکس‌های در یک لحظه

از همان نخستین روز‌های جنگ تحمیلی لباس رزم را بر تن کرد. از همان نخستین دقیقه‌ها بال هایش را بر روی آسمان وطن گشود. وقتی کرکس‌ها آمدند، هیبت عقاب را دیدند و هر بار می‌گریختند. ماموریت‌های بسیاری طی کرد. ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۵۹، اما برایش روز خاصی بود. روزی که در آن باید از همرزمانش نه در آسمان بلکه در زمین دفاع می‌کرد. جنگنده اش را به پرواز درآمد. ماموریت مخصوص (پشتیبانی نزدیک از نیرو‌های سطحی) را برعهده داشت و باید انجام می‌داد. دشمن را که تار و مار کرد و ستون هایشان را. به ناگاه توسط دشمن بعثی هواپیمایش دچار آسیب دیدگی شد. جنگنده اش مورد اصابت پدافند بعثی‌ها قرار گرفت.

پرواز عقاب برای تار و مار کرکس‌های در یک لحظه

محمد که دیگر تسلطی بر جنگنده اش نداشت، به ناگاه پس از برخورد موشک پدافندی سقوط کرد و به شهادت رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
شادی روحش صلوات با فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسن
۱۱:۵۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
افرین براین غیورمردان اسمان ایران ولی تمام رشادت این شهدا از بطن همین جامعه بود واکنون سزاوار نیست مردم در زنج و گرانی خصوصا تورم شدید در خودروی داخلی باشیم واقعا اگر بفکر ملت هستین چرا اجازه ورود خودروی کارکرده ژاپنی داده نمیشه چرا من جوان نباید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران در حضور مرد نامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
با تشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
اسرائیل محکوم به ویرانی و نابودی است اسرائیل اماده باش که ما منتظر فرمان رهبر هستیم برای نابودی شما و دوستان شما
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۲۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
موشک جای خود و صنعت و خودروسازی هم جای خود به جای پرداختن بیش از اندازه به موشک صنعت ضعیف خودرو را سر و سامان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
درودبررزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سلام.از دولت جناب آقای رئیس جمهور گرامی و بیت مقام معظم رهبری می‌خواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم آزاد کنند تا انحصار داخلی شکسته و گرانی دههابرابری خودرو کاهش شدید یابد،اگر برای جان و مال مردم ارزش قائل هستند واردات خودرو را آزاد کنند،از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نماینده مردم باشند نه نماینده جیب خود و قانون جدید واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را آزاد کنند،تا به احتکار و گران‌فروشی خودروسازان داخلی پایان داده شود،یقین داشته باشید قیمت‌ها کاهش شدید خواهد یافت.نصیروندگرمی.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
روح همه مدافعان وطن شاد
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۰۹:۲۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
ممنون که به جای بیوگرافی سلبریتی های نق نقو و و بی تقوا، خاطره و سرگذشت رزمندگان را منتشر می کنید
آخرین اخبار