رییس شورای اسلامی شهراصفهان:

توسعه شهری در اصفهان باید برپایه آینده نگری و آمایش سرزمین باشد

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما نباید به هر قیمتی و بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی و بدون آینده‌نگری توسعه ایجاد کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  محمد نور صالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان امروز در نشست علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان با بحران شدید آلودگی هوا روبروست و در این زمینه همه مسئولان ذی‌ربط باید پاسخگو باشند و در راستای قانون هوای پاک مصوبات مجلس شورای اسلامی گام بردارند.

وی به بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان و دقت نظر در تخصیص‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری وظیفه دارد با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و ارائه بودجه پیشنهادی و با توجه به تهدید‌ها و فرصت‌های شهری زمینه تحقق شعار "اصفهان، شهر زندگی" را فراهم کند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه امروزه آسیب جدی فلات مرکزی ایران را تهدید می‌کند، گفت: کلان‌شهر اصفهان در سال‌های اخیر با افت شدید تراز آب‌های زیرزمینی، معضل تأمین آب آشامیدنی، تأمین حقابه‌های کشاورزی و زیست‌محیطی مواجه بوده و در این زمینه دچار مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و امنیتی شده است.

وی گفت: اصفهان عنوان "آلوده‌ترین شهر ایران "را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که این خطه از دهه‌های گذشته در یک چرخه نادرست توسعه نامتوازن قرارگرفته و این مسیر غلط آن به بن‌بست زیست‌محیطی و تهدید آب‌وهوا ۲ عامل زیستی رسانده است.

نور صالحی گفت: توسعه‌ای که نتواند ضرر و زیان گذشته را جبران کند ناپایدار است و اثرات آن به محیط زیست و منابع طبیعی برمی‌گردد و باید این مساله در اصفهان بررسی شود، زیرا در سال‌های گذشته توسعه صنایع واحد‌های سنگ‌بری، شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری و تغییر کاربری اراضی بخشی از مصادیق توسعه ناپایدار در این خطه بوده است.

حسین حق‌شناس معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت حمل‌ونقل اصفهان پرداخت و گفت: ما ابتدای امر باید دلایل جهانی و بین‌المللی و گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بارش سالانه و تغییرات اقلیمی و سپس سهم منابع آلودگی و وضعیت شهر اصفهان را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل در افزایش آلودگی هوای اصفهان ۳۳ درصد است، گفت: صنایع، جانمایی نامناسب، تردد خودرو‌های سنگین و موقعیت ترانزیتی از دیگر دلایل آلودگی این منطقه است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در شهر اصفهان سه دوره مطالعات جامع آلودگی هوا انجام‌شده و روند تغییرات را مشخص کرده است، این در حالی است که از سال ۹۱ تاکنون ۱۰ کیلومتر میانگین طول‌افزایش پیداکرده، ولی حمل‌ونقل همگانی توسعه نیافته است.

وی گفت: باید سهم آلودگی وسایل حمل‌ونقل خودروی شهری، حمل‌ونقل همگانی، تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس مشخص شود که چرا سهم حمل و نقل همگانی از ۵۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده و خودرو‌ها افزایش و اکنون تعداد سرنشین خودرو به ۱.۳ رسیده است.

حق‌شناس گفت: در ساختار اسناد فرادستی قانون به‌درستی اجرا نمی‌شود و ساختار آلودگی در بخش حمل‌ونقل همچنان پابرجاست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزایش تسهیلات خرید خودرو‌ها و حمل نقل ناوگان درون‌شهری، بررسی طرح مطالعات جامع، اجرای طرح محدوده ترافیک، اجرای طرح زوج و فرد را از جمله راهکار‌های موقتی و ثابت کاهش آلودگی برشمرد.

وی همچنین رونمایی از مرکز نوبت‌دهی معاینه فنی خودرو و مرکز معاینه فنی خودرو سنگین و الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی جهت تردد در شهر را از دیگر اقدامات برای کاهش بار آلودگی هوا در اصفهان عنوان کرد و گفت: بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، اصلاح خطوط، قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای و توسعه پیاده‌روی را از اقدامات دیگر در این زمینه است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.