مقام اماراتی:

به نفع ماست که از درگیری در منطقه اجتناب کنیم

رویترز نوشت: امارات با تغییر در سیاست خارجی خود در تلاش برای در امان ماندن و جلوگیری از درگیری در منطقه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در گزارشی به تحول در سیاست امارات در قبال ایران پرداخته و نوشت که امارات به دنبال جلوگیری از درگیری پرهزینه در منطقه در حال گذر از یک ریسمان دیپلماتیک بلند بین متحد ابرقدرتش واشنگتن، دوست جدیدش رژیم صهیونیستی و ایران است. 

رویترز با اشاره به شتاب دیپلماتیک اخیر در امارات نوشت که ابوظبی این هفته میزبان نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود و از هیئت آمریکایی استقبال خواهد کرد که برای هشدار به شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران را رعایت نمی‌کنند به این کشور می‌آید. از طرفی دیگر نیز یکی از مقامات ارشد امارات در تلاش برای بهبود روابط و مهار تنش به تهران سفر کرد.

به گفته مقامات اماراتی، تحلیلگران و دیپلمات‌های منطقه ای، چرخش دیپلماسی امارات نشان دهنده تغییر رویکرد سیاست خارجی این کشور است.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در مصاحبه با یک اندیشکده آمریکایی گفته است: «ما باید از یک درگیری بزرگ بین آمریکا و کشور‌های منطقه اجتناب کنیم. این به نفع ماست که سعی کنیم به هر قیمتی از ایجاد درگیری دور باشیم.»

قرقاش در ادامه مصاحبه خود اظهار کرد: نه کشور‌های منطقه و نه واشنگتن خواهان جنگ دیگری مانند عراق یا افغانستان نیستند.

او  همچنین از توقف یک پروژه تاسیساتی چین در یکی از بندر‌های امارات پس از هشدار آمریکا مبنی بر داشتن اهداف نظامی خبر داد و گفت: «امارات متحده عربی حتی در زمانی که روابط خود را با اسرائیل گسترش می‌دهد، خواهان یافتن یک مخرج اقتصادی مشترک برای بهبود روابط با ایران، ترکیه و سوریه است.»

در این راستا عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر سیاسی سرشناس اماراتی نیز گفت: «امروز زمان آرامش است نه تنش، اگر اسرائیل می‌خواهد در این راه قدم بردارد ما با او همکاری نخواهیم کرد.»

نیل کویلیام، کارشناس اندیشکده «چتم هاوس» نیز درباره سیاست خارجی امارات گفت: «کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای امنیت خود به شدت به آمریکا متکی هستند، اما در میان آن‌ها در خصوص نقش منطقه‌ای واشنگتن تردید‌هایی ایجاد شده است.»

بی اعتمادی امارات به آمریکا از زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور پیشین این کشور شروع شده است؛ زمانی که ارتش یمن درسال ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی عربستان و نفتکش‌های امارات را هدف قرار داد، اما آمریکا در واکنش به این اتفاق هیچ اقدام عملی نکرد.

بر اساس گزارش‌ منابع اماراتی نباید انتظار این را داشت که امارات با ترکیه، قطر، سوریه و ایران به طور کامل به مصالحه برسد، اما مقامات ابوظبی این را فهمیده‌اند که برای اینکه منطقه به صلح و امنیت برسد باید با تمامی طرف‌ها گفت‌وگو کنند و با آنان ارتباط برقرار کنند.

در راستای همین تغییر سیاست، «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات در سفر به تهران با  حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور و «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار و درباره تقویت روابط دو جانبه و رایزنی درباره آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

این سفر دو هفته پس از آن انجام شد که «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران با «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات و «خلیفه المرار» وزیر کشور در دبی دیدار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار