مخالفت وزیر دفاع آمریکا با مجازات نظامیان درگیر در حمله پهپادی کابل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تصمیم گرفت نظامیانی را که در کشته شدن ۱۰ غیرنظامی در حمله پهپادی در کابل دست داشتند مجازات نکند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، پنتاگون اعلام کرد نظامیان آمریکایی که اواخر ماه اوت در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین به کابل دست داشتند و در جریان آن ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک کشته شدند، مجازات نخواهند شد.

یکی از کارکنان یک سازمان امدادرسانی و ۹ عضو خانواده اش، از جمله کودکی دو ساله در عملیاتی که ۲۹ اوت اجرا شد، کشته شدند. نتیجه تحقیقات نشان داد که در حمله پهپادی مزبور قوانین جنگی نقض نشد، اما اشتباهاتی صورت گرفت. این حمله سه روز پس از حمله داعش به فرودگاه کابل بعد از کنترل طالبان بر افغانستان انجام شد.

الجزیره  اعلام کرد بازرس کل نیروی هوایی با تهیه گزارشی اذعان کرد که در حمله پهپادی مزبور اشتباهاتی صورت گرفت و آن را اشتباهی فاجعه آمیز توصیف کرد. وی سپس پیشنهاد کرد که هیچ اقدامی صورت نگیرد، اما تصمیم گیری در این باره باید به بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی، یعنی فرماندهی مرکزی آمریکا و فرمانده یگان نیرو‌های ویژه ارتش واگذار شود. سپس این دو فرمانده شرایط را بررسی کردند و گفته می‌شود با ارائه گزارش خود به وزیر دفاع پیشنهاد کردند هیچ یک از نظامیان درگیر در حمله پهپادی کابل وادار به پاسخگویی نشوند.

همچنین بازرس کل نیروی هوایی در گزارش خود پیشنهاد کرده بود که روش‌های معین در اجرای این حملات پهپادی تغییر کند.

پنتاگون می‌گوید هم اکنون این اقدام در دست انجام است. آن‌ها جزئیات بیشتری ارائه نمی‌کنند. آن‌ها حتی به طور مستقیم هم نگفتند که هیچ کسی برای این حملات وادار به پاسخگویی نمی‌شود. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: پیشنهاد‌ها بیشتر درباره رویه و روند بود و وزیر دفاع آن‌ها را بررسی کرد و آن‌ها را پذیرفته است. بیشتر آن‌ها اطلاعات محرمانه است، بنابراین نمی‌توانیم درباره این جزئیات چیزی بگوییم. اما هیچ پیشنهاد صریحی درباره مسئولیت (نظامیان درگیر در حمله پهپادی کابل) از سوی هیچ یک از آن دو فرمانده بلندپایه ارائه نشد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، وزیر دفاع به این نتیجه رسیده است که هیچ مسئولیتی وجود ندارد و او گزارش دو فرمانده بلندپایه‌ای را که به ویژه درباره لزوم واداشتن (نظامیان) به پاسخگویی و اینکه دقیقاً چه کسانی وادار به پاسخگویی شوند می‌پذیرد. اما نکته اینجاست که آن‌ها نمی‌خواهند هیچ جزئیاتی درباره نحوه اتخاذ این تصمیم ارائه دهند و می‌گویند این یک موضوع مربوط به امنیت ملی است و همه جزئیات این تحقیقات را نمی‌توان منتشر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار