معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران:

حجم زیاد آب‌های شور و نامتعارف فرصتی ارزشمند برای پرورش تیلاپیا است

افراسیابی گفت: این گونه با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی، ماهی بسیار ارزان قیمت و سازگار با شرایط اقلیمی و قابلیت پرورش در انواع منابع آبی را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، افراسیابی، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، در سفر به استان خوزستان طی نشست با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش گفت: حجم بزرگ آب‌های نامتعارف، شور و لب شور در سطح کشور در حالی که به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه مطرح شده می‌تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا محسوب شود.

در این نشست که با محوریت تغییر رویکرد در فعالیت‌های آبزی پروری شیلات خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد و معدنی مدیر کل میگو و ماهیان آب شور این سازمان، مدیر کل و معاون آبزی پروری شیلات خوزستان و کارشناسان تخصصی نیز در ادامه به ارائه نقطه نظرات شان پیرامون این موضوع پرداختند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران رشد و توسعه شیلات کشور را مرهون تلاش و همکاری عرصه تحقیقات و پژوهش دانست.

او گفت: بدون استفاده از این سرمایه‌ها رسیدن به وضعیت مطلوب فعلی شیلات کشور نیز ممکن نبوده است.

رشد ۳ برابری تولیدات شیلاتی کشور در دولت جدید

افراسیابی برنامه تحولی شیلات کشور که در دولت جدید طراحی شده را برنامه‌ای بسیار بلند پروازنه و جهش گونه عنوان کرد.

البته این مقام مسئول یادآور شد که قطعا این برنامه قابلیت تحقق و دستیابی دارد و در این جهت، الزاماتی وجود دارد که یکی از این الزامات تحقیق و توسعه از سوی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است که بتوانند ما را در رسیدن به این اهداف یاری نمایند.

او سهم آبزی پروری در تولیدات شیلاتی کل کشور را ۴۵ درصد و به میزان ۵۵۰ – ۵۶۰ هزار تن اعلام کرد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور این رقم با رشد ۳ برابری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

انی مقام مسئول روند ذخایر آبزیان را به شدت کاهشی بیان کرد که هم اکنون ۵۵ درصد تولیدات شیلات کشور در بخش صید از دریا و ۴۵ درصد در حوزه آبزی پروری تامین می‌شوند و در پایان این برنامه ارقام مذکور نیز معکوس خواهند شد.

توسعه روش‌های آبزی پروری در قفس

افراسیابی، تغییر رویکرد در فعالیت‌های آبزی پروری را یکی از مهمترین برنامه‌های شیلات ایران مطرح کرد گفت: در برنامه تحولی پیش بینی شده تمامی ظرفیت‌های آب شیرین بکارگرفته شده است.

او افزود: منابع جدیدی تحت عنوان آب شیرین نخواهیم داشت و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شیلات بر مبنای بهره وری و طراحی روش‌های نوین آبزی پروری و پرورش در قفس (توسعه دریا محور) هدفگذاری شده است.

وی با پیش بینی تولید ۴۰۰ -۶۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس یادآور شد: در حال حاضر براساس مطالعات، بالای ۴.۵ الی ۵ میلیون تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در کشور وجود دارد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، به خشکسالی ها، تنش و محدودیت‌های آبی در برخی استان‌های مرکزی و کویری اشاره نمود و بیان کرد: حجم بزرگ آب‌های نامتعارف، شور و لب شور در منابع آبی کشور در حالی که به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه مطرح شده می‌تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا محسوب شود.

افراسیابی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در جهت رسیدن به تحقق این چشم انداز بسیار موثر است افزود: این گونه با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی، ماهی بسیار ارزان قیمت و سازگار با شرایط اقلیمی و قابلیت پرورش در انواع منابع آبی را دارد.

لزوم فعالیت مراکز تحقیقاتی بر روی آبزی پروری مدرن و صنعتی

او در بخش پایانی سخنانش گفت: در بخش توسعه فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و مطالبه ما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ورود جدی به عرصه روش‌های نوین آبزی پروری مطابق استاندارد‌های بین المللی در جهت صادرات و مهندسی مجدد سازه‌ها است.

افراسیابی با بیان اینکه خوزستان کلکسیونی از گونه‌ها و فعالیت‌های آبزی پروری است تاکید کرد: مراکز علمی - تحقیقاتی باید نگاه آبزی پروری را از سنتی به صنعتی و مدرن تغییر دهند تا با حداقل ریسک بالاترین تولیدات را داشته باشند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: تیلاپیا ، آبزی پروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.