امیدواری پاریس به پیشرفت در مسئله اوکراین از راه مذاکره با روسیه

امانوئل مکرون در خصوص دستیابی به پیشرفت در مسئله اوکراین ابراز امیدواری کرد و راه حل این مسئله را آوردن مسکو به میز مذاکره دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که پاریس امیدوار است در هفته‌های آینده در قالب نرماندی در مسئله اوکراین به پیشرفت‌هایی برسد و انتظار می‌رود که مسکو به گفت‌وگو‌ها بازگردد.

رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «نیاز است روسیه به چارچوب سیاسی بازگردانده شود، این تنها گزینه حل مسئله اوکراین است. این چارچوب مربوط به توافقات مینسک در قالب نرماندی است که ما دیروز درباره آن بحث کردیم و مایلیم در این موضوع پیشروی کنیم.»

مسکو بار‌ها اعلام کرده است که کی‌یف به توافقات مینسک پایبند نیست و مذاکرات برای حل مناقشه را به تاخیر انداخته است. تنش‌ها در اطراف اوکراین در چند هفته گذشته به دلیل تجمع نیرو‌های روسی در نزدیکی مرز اوکراین و ادعا‌هایی مبنی بر آمادگی برای حمله، تشدید شده است.

روسیه بار‌ها این اتهامات را رد کرده و به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرز‌های کشور اشاره کرده است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. مسکو همچنین گفته است که حق دارد نیرو‌هایش را در داخل خاک خود جابجا کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پیشتر در ماه دسامبر گفت که سران اروپایی از روسیه خواسته اند تا اجرای توافقات مینسک را آغاز کند.

مذاکرات در قالب نرماندی درباره مسئله اوکراین در ژوئن ۲۰۱۴ آغاز شد و کشور‌های فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین در این مذاکرات شرکت داشتند. آخرین نشست این مذاکرات در ۹ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آذر ۱۳۹۸) در پاریس برگزار شد.

روز چهارشنبه، اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل خواستار انجام مذاکراتی صلح‌آمیز با روسیه شدند. هدف از این دیدار حل مسئله اوکراین و روسیه و بازگرداندن مسکو به مذاکرات بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار