پست جدید وزارت خارجه ژاپن برای رسیدگی به امور تایوان

در بحبوحه‌ی تنش‌های چین و تایوان، وزارت امور خارجه ژاپن قصد دارد پستی را برای جمع آوری اطلاعات و افزایش تبادلات تایپه و کشورهای غربی ایجاد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ژاپن تایمز، وزارت امور خارجه ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد که در جریان تشدید تنش‌های تایوان و چین، پستی را برای یک مقام ارشد ایجاد خواهد کرد که به طور انحصاری به مسائل مربوط به تایوان رسیدگی کند.

به گفته ماساهیسا ساتو، یکی از نمایندگان مجلس قانونگذاری ژاپن، وزارت امور خارجه این طرح را در جلسه‌ای در بخش روابط خارجی حزب لیبرال دموکرات فاش کرد. ایجاد این پست جدید که از ماه آوریل سال آینده شروع به کار می‌کند، می‌تواند باعث واکنش شدید از سوی چین شود. پکن، تایپه را به عنوان استانی جداشده و نامشروع می‌داند که به سرزمین چین تعلق دارد و باید به آن برگردد.

ساتو، که ریاست بخش روابط خارجی را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت که این وزارتخانه کار‌های بیشتری در خصوص تایوان از نظر امنیت، امور خارجی و اقتصادی انجام خواهد داد. ساتو این تصمیم را یک گام بزرگ و رو به جلو توصیف کرد.

به گفته وزارت خارجه ژاپن، دیپلمات ارشد این پست جدید، مسئولیت کار‌هایی مانند جمع آوری اطلاعات درباره وضعیت تنگه تایوان و افزایش تبادلات بین مقامات عالی رتبه تایوانی و همتایان اروپایی و آمریکایی آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

علاوه بر این، این دیپلمات وظیفه رسیدگی به مسائل دریایی از جمله مسائل مربوط به جزایر سنکاکو را بر عهده خواهد داشت؛ جزایر غیر مسکونی که تحت کنترل ژاپن است، اما چین ادعای مالکیت آن‌ها را دارد.

توکیو، پکن را به گسترش اراضی خود در سال‌های اخیر متهم می‌کند و معتقد است کشتی‌های گارد ساحلی چین در نزدیکی جزایر باعث ایجاد اصطکاک با ژاپن شده است.

گفتنی است، پکن، تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند و تحرکات آمریکا و مداخله کشور‌های دیگر در امور تایوان را نقض حاکمیت و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار