تاکید بر حل مسالمت آمیز اختلافات در پیش نویس توافقنامه امنیتی روسیه با آمریکا و ناتو

وزارت خارجه روسیه پیش نویس توافق امنیتی جدید روسیه و ناتو را منتشر کرد که در آن بر حل مسالمت آمیز اختلافات بین مسکو و غرب تاکید شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) دو پیش‌نویس توافقنامه‌ جامع درباره تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را منتشر کرد که طی آن تعهد به حل مسالمت‌آمیز همه اختلافات بین مسکو و بلوک غرب را پیشنهاد می‌کند.

در پیشنهاد روسیه آمده است: «طرف‌ها باید تمام اختلافات بین‌المللی را در روابط متقابل خود با روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل و از استفاده یا تهدید به زور به هر نحوی که با اهداف سازمان ملل متحد سازگار نباشد، خودداری کنند.»

پیشنهاد مسکو شامل ایجاد «خط تلفن» برای تماس‌های اضطراری بین طرفین نیز می‌شود. مسکو تأکید می‌کند که «طرف‌ها نباید شرایط یا موقعیت‌هایی را ایجاد کنند که تهدیدی برای امنیت ملی سایر طرف‌ها باشد یا تصور شود که اقداماتشان تهدیدآمیز است.»

پیش نویس توافق همچنین مکانیسم‌هایی را برای رسیدگی به اختلافات در مناطق خاص مشخص می‌کند. طبق این بیانیه «طرفین باید گفت‌وگو و تعامل را در راستای بهبود مکانیسم‌ها برای جلوگیری از حوادث در دریا‌های آزاد و بر فراز دریا‌های آزاد (عمدتاً در منطقه بالتیک و دریای سیاه) حفظ کنند.»

این پیش‌نویس پیشنهاد می‌کند که روسیه و ناتو در برنامه‌ریزی نظامی و اجرای رزمایش‌ها برای کاهش موقعیت‌های خطرناک احتمالی مطابق با تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی، از جمله تعهدات مندرج در توافق‌نامه‌های بین‌دولتی در خصوص جلوگیری از حوادث در دریا، خویشتنداری کنند. به منظور جلوگیری از حوادث، روسیه و کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نباید تمرینات نظامی یا سایر فعالیت‌های نظامی بالاتر از سطح تیپ را در اطراف مرزهای یکدیگر انجام دهند.

این پیشنهاد همچنین طرفین را تشویق می‌کند تا به طور منظم و داوطلبانه تهدیدات و چالش‌های امنیتی معاصر را ارزیابی، یکدیگر را درباره تمرین‌ها و مانور‌های نظامی مطلع و مفاد دکترین نظامی خود را حفظ کنند.

طبق یشنهاد وزارت خارجه روسیه، آمریکا نباید در قلمرو کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیستند پایگاه‌های نظامی ایجاد کند، همچنین نباید از زیرساخت‌های آن‌ها برای هرگونه فعالیت نظامی استفاده کند یا همکاری نظامی دوجانبه را با آن‌ها توسعه دهد.

چنین تعهدی بر اوکراین و گرجستان که همکاری امنیتی پیشرفته‌ای با آمریکا و ناتو دارند و احتمالاً کشور‌های آسیای مرکزی که در دهه‌های گذشته با واشنگتن همکاری نظامی داشته و میزبان پایگاه‌های این کشور  بوده اند، تأثیر می‌گذارد.

این پیش‌نویس از روسیه، آمریکا و دیگر قدرت‌های هسته‌ای ناتو دعوت می‌کند تا به اصل عدم امکان آغاز جنگ هسته‌ای پایبند باشند و از طرفین می‌خواهد تا مجدداً تاکید کنند که در جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید. تلاش برای جلوگیری از خطر وقوع چنین جنگی در میان کشور‌هایی که دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند بسیار حائز اهمیت است.

مسکو همچنین از واشنگتن می‌خواهد از آموزش پرسنل نظامی و غیرنظامی کشور‌های غیرهسته‌ای در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کند. دو طرف باید از پرواز بمب‌افکن‌های سنگین هسته‌ای و غیرهسته‌ای و کشتی‌های جنگی سطحی، خارج از فضای هوایی و دریایی خود، به مناطقی که می‌توانند طرف مقابل را هدف قرار دهند، خودداری کنند.

این توافقنامه در بحبوحه فروپاشی روابط روسیه و ناتو در ماه‌های اخیر و ادعای آمریکا و متحدان اروپایی آن مبنی بر اینکه مسکو ممکن است برای حمله به اوکراین آماده شود، ارائه شده است. مقامات و ارتش روسیه این ادعا‌ها را رد کرده و غرب را به تشدید تنش و انتشار اخبار جعلی متهم می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار