نکوداشت آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی

به منظور نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی، ۱۵ جلد کتاب، دو فیلم به همراه ۱۵ نمایشنامه رادیویی به همت رسانه ملی تولید شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دومین همایش ملی نکوداشت مرحوم آیت الله حاج سید محمود حسینی شاهرودی در مشهد مقدس برگزار شد.

این مرجع تشیع متولد روستای قلعه آقاعبدالله از توابع بسطام و به گت آقا مشهور است.

نخستین همایش نکوداشت هفدهم تیر ماه در شاهرود برگزار شده بود.

حجت السلام و المسلمین نصیری فرد دبیر ستاد برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی گفت:برای برگزاری این کنگره فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است و ۱۵ جلد کتاب در خصوص زندگی و فعالیت‌های این مرجع تقلید و نیز دو فیلم به همراه ۱۵ نمابشنامه رادیویی به همت رسانه ملی تولید شده است.

 نصیری فرد افزود: در دومین همایش بزرگداشت این مرجع عالیقدر، همایش، ۱۵ عنوان کتاب درباره آیت الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی و یک جلد کتاب رمان رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه احیای هویت ایرانی اسلامی یکی از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشادهمایش ملی نکوداشت مرحوم آیت الله شاهرودی در مشهد اسلامی است گفت:در برنامه‌ی تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاهی ویژه برای معرفی و ترویج شخصیت‌های بزرگ در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی در ادامه افزود:حمایت جدی از همه یفعالان حوزه‌های مختلف برای احیای فرهنگ ایرانی اسلامی از دیگر اولویت‌های ما است.
در این همایش آیت الله علم الهدی نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی، فرزند مرحوم آیت الله شاهرودی و برخی دیگر از شخصیت‌های علمی در خصوص ابعاد شخصیتی، علمی و دینی این عالم فرزانه سخنرانی و در آن ویژگی‌های این مرجع تقلید فقید برای شرکت کنندگان تشریح و تبیین شد.

آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام به دنیا آمد.

او خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد فرا گرفت و به تدریس کفایه الا‌صول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت. پس از چندی عزم دیار خود کرد، ولی اساتیدش که توان او در استنباط احکام دینی را می‌دیدند با تصمیم او مخالفت کرده و حتی یکی از اساتیدش به او گوشزد کرد که مرجع تقلیدت درس خواندن را بر تو واجب و اشتغال به کار دیگر را ممنوع می‌داند. این امر باعث شد تا از تصمیم خود منصرف شده و عازم شهر نجف اشرف شود.

آیت‌الله شاهرودی به محض ورود به نجف اشرف در ۱۳۲۷ق در درس خارج فقه و اصول آخوند خراسانی حاضر شد و تا زمان درگذشت آخوند، یعنی یک سال و نیم نزد او درس خواند. سپس همراه با سید جمال‌الدین گلپایگانی و میرزا مهدی اصفهانی در درس میرزای نائینی حاضر و از شاگردان ویژه وی شدند. به‌گفته فرزندان شاهرودی او مؤسس درس نائینی به شمار می‌رود. آیت‌الله شاهرودی همچنین در دو دوره اصول آقا ضیاءالدین عراقی نیز حضور یافت.

اعتماد میرزای نایینی به سید محمود شاهرودی آنچنان بود که شاگردانش را برای آزمون اجتهاد نزد او می‌فرستاد و گواهی وی را گواهی دو عادل به شمار می‌آورد. به همین جهت آقا ضیاءالدین عراقی و آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نیز او را ذوالشهادتین (یعنی دارای دو شهادت) خواندند و طالبان اجتهاد را برای آزمودن نزد وی می‌فرستادند

آیت الله شاهرودی در دوره میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی در ۳۵ سالگی به اجتهاد رسید، ولی از انتشار رساله عملیه امتناع می‌ورزید. پس از فوت میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی، حواشی رساله اصفهانی را به عنوان رساله عملیه منتشر ساخت. مرجعیت او بعد از درگذشت آیت الله بروجردی (۱۳۸۰ق) فراگیرتر شد.

احداث مسجد، حسینیه و مدرسه علمیه در کابل و برخی شهر‌های ایران، بازسازی مدارس علمیه بخارایی و قزوینی در نجف، تأسیس بعثه حج و اعتراض به حکومت پهلوی در واکنش به واقعه فیضیه از اقدامات سید محمود شاهرودی در دوره مرجعیتش بود.
همچنین در دوره مرجعیت او پیاده‌روی از نجف به کربلا احیا شد.

رساله‌هایی در موضوعات فقهی و اصولی و نیز تقریرات درس‌های آقا ضیاء عراقی و میرزای نائینی از تألیفات آیت‌الله شاهرودی است.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.