تلاش برای استفاده از سوخت ایرانی در نیروگاه اتمی بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تهران درباره استفاده از سوخت هسته‌ای ایرانی در راکتور بوشهر مذاکراتی با روس‌اتم داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‎وگو با خبرگزاری ریانووستی گفت: تهران درباره استفاده از سوخت هسته‌ای ایرانی در راکتور بوشهر مذاکراتی با روس‌اتم داشته است. طبق برنامه‌ها و قرارداد‌هایی که با روس‌اتم منعقد خواهد شد، ایران خواهد توانست از سوخت تولیدی خود در نیروگاه بوشهر استفاده کند.

او همچنین افزود: «ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه بوشهر حدود ۲۳ ماه عقب افتاده است... از روس اتم انتظار داریم که طبق برنامه توافق شده، اجرای پروژه را برای جبران تمام تاخیر‌ها تسریع کند. در مورد بلوک سوم می‌توانم بگویم خاک در آنجا در حال تقویت است و اکنون مقدمات بتن ریزی فونداسیون در حال انجام است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدیدی که شهریور از نیروگاه اتمی بوشهر داشت، عنوان کرده بود، عملیات ساختمانی واحد‌های دوم و سوم نیروگاه در حال اجرا است، ولی تاخیر‌هایی به دلیل مسائل مالی به این واحد‌ها تحمیل شده است و از زمان بندی‌ها عقب هستیم.

قرارداد ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر که هر کدام توان تولید هزار و ۵۷ مگاوات برق را دارند، آبان سال ۱۳۹۳ میان ایران و روسیه به امضا رسید و ساخت آن‌ها ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۵ در محدوده ۷۰ هکتاری آغاز شد.

شرکت روس اتم پیش از این اعلام کرده بود که بهره برداری از دومین واحد نیروگاه بوشهر برای اکتبر ۲۰۲۴، و بهره برداری از واحد سوم این نیروگاه نیز برای آوریل ۲۰۲۶، برنامه ریزی شده است.


بیشتر بخوانید


اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال خبرگزاری ریانووستی که آیا تهران برای ساخت اولین واحد نیروگاه اتمی در بوشهر به مسکو بدهی دارد یا خیر، گفت: تهران بدهی خود به مسکو را برای ساخت اولین واحد نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کرده است.

انتهای پیام/ک

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.