معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: خطا و بی توجهی راهبر مترو عامل برخورد دو قطار در خط ۵ بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورا درباره حادثه برخورد دو قطار مترو توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به وضعیت خط ۵ مترو تهران گفت: حدود ساعت ۷:۱۰ صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد دو قطار صورت گرفت و من دقایقی بعد در محل حضور یافتم که دوستان در حال تخلیه مسافران از واگن بودند و به دلیل پریدن برخی از مسافران از واگن تعدادی از آن‌ها دچار مصدومیت‌هایی مانند پیچ خوردگی پا شدند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: سه قطار در ایستگاه متوقف شده بود و مسافران در پایانه بودند که بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی آن‌ها در نظر گرفته شد.

شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطار‌های عادی و اکسپرس دارد گفت: راهبر قطاری که تقصیر داشته پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴ خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

وی گفت: البته به صورت ۱۰۰ درصد این تحلیل‌ها کامل نشده و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان بیشتری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت:‌در دومین جلسه‌ای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئو‌ها و صحبت‌های راهبران به صورت کامل بررسی شد، ولی اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطار‌ها ۴ خطا را همزمان انجام داده است یکی سرعت غیرمجاز، دومی قطع سیستم ATP سوم عبور از چراغ قرمز و بی توجهی به سوزن و چهارم توقف بی‌جا است.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته علیرغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده البته دو مورد خطا هم در گذشته داشته است.

وی گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب می‌شود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است و به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال‌های گذشته ۷ مورد قطع ATP داشته‌ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده‌ایم برطرف شده و برای ما باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵، بازنگری پروتکل‌ها و رفع مشکلات فرآیندی در بهره‌برداری مترو گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال است که قدمت داشته و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم و حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می‌کند باید به صورت بیسیم خبر دهد و به صورت سیگنالینگ این مسأله وجود ندارد.

شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است گفت: مادر حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم و ان‌شاءالله اقدامات خوبی در این راستا انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، قطار ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رجب صفروف
۱۴:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
یعنی باید چندین نفر کشته بشن تا شما از کشورسازنده کخ حتما چین بوده این ایراد ش ای تی پی رفع شود خوبه خودتون گفتین تاکنون چندین بار این اتفاق سیستمی انجام شده.
Iran (Islamic Republic of)
حسین مالمیر
۱۳:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مشکل فقط به دست آقای چمران حل و فصل میشه چطوری ؟؟؟؟ الان توضیح میدم ... آقای چمران اول فکر میکنن و فقط تصمیم میگیرن البته فقط تصمیم بعد اظهار میکنن بودجه کمه این چه وضعی هست مقصر دولت قبل یا شاید هم شاه باشه ما نمیدونیم ایشون در راس کارهاست بعد یه کار گروه درست میکنن تا وضع موجود بسنجه ( البته بعد از دو سال جلسه .. ناهار ..و میوه وو پاداش وووووو ) بعد اعلام میکنن ما بودجه کم داریم و باید مبلغ 598/977/754/765/754/479/890/759 میلیارد تومن تامین بشه .. مثل همیشه که ندارن و کسی بهشون نمیده ..پس کاری هم صورت نمیگیره ولی اگه همین قدر که خواستن بهشون بدی و فقط هزار تومن کم باشه باز هم پول و میگیرن ولی چون کم داره ( هزار تومن ) کاری انجام نمیشه خلاصه کاری صورت نمیپذیره چون واقعا اینکاره نیستن فقط پول مردم و به فنا میدن تموم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله مثل اپراتور پدافند که هواپیما را زد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اتوبوس ها از شهرداری کرج اعزام شده بودن.
شهرداری تهران هیچ کاری نکرده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ذره
۰۶:۴۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سیگنالینگ که کاری نداره بدهید همین جوانهای شرکتهای دانش بنیان برای شما حل میکنند. تجهیزات خاصی هم نمیخواهد. اعتماد به داخل نداریم این مشکله ما است وگرنه تکنولوژی ۲۰ سال قبل چینی چیز پیچیده ای نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرا سیستم قطع کرده پس ممکن خرابکاری بوده باشد نه خطای انسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگه این اتفاق نمی افتاد ، انبار خالی دوباره تجهیز نمیشد؟
همیشه بعداز یه اتفاق ناگوار تازه یادشون میافته که زیرساخت مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
حسنعلی
۰۰:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کار دشمن است و دیگر هیچ.
پول آب را بدهیم پول برق را جدا
ولی جدا اینقدر خطا رو فقط گردن فرد نیاندازید. واقعا اگر مردم براتون مهم است خیلی وقت پیش باید ناوگان بروز رسانی میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
چرا همیشه میگن راننده مقصره؟خط چیتگر چندساله ایراد داره.نزدیک چیتگر که میشه درب قطارها الکی باز میشن حین حرکت .اینم راهبر مقصره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
اونم انسانه مشکلی داشته گرفتاربوده بایدقبل شیفت ارزیابی روحی روانی صورت بگیره واجازه استفاده ازتلفن همراه داده نشود که باتمرکزبه کارشون بپردازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
باید تجهیزات بومی شود تا به بیگانگان محتاج نشویم
Iran (Islamic Republic of)
رجب صفروف
۱۴:۵۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
عامو توهم حالت خوب نیست مثل اینکه.مشتی مافقط در زمینه پهبادی و موشکی هزینه میکنیم وتا برادر بزرگترمون دولت فخیمه چین تشریف دارندختی کاندوم هم چینیها برامون میارن.توهوا راه میریا.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل.
۲۲:۴۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
آقای راهبروقتی می بینه توانائی کارنداردنشینه پشت رل اینجوری بهتره مردم رو داغون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
خوب با همین حرفها مشکل حل شد!!
Iran (Islamic Republic of)
و
۲۲:۰۸ ۰۵ دی ۱۴۰۰
بعد از یک هفته تحقیق دیوار کوتاه تر از راهبر پیدا نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۵ دی ۱۴۰۰
خرابی زیرساخت ها رو بندازید گردن راننده قطار مثل همیشه
۱۲
آخرین اخبار