خرمدره؛ شهری بدون دخانیات

کارشناس برنامه‌های کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نحوه اجرای برنامه‌های شهر و روستای بدون دخانیات در استان زنجان خبر داد.

علی محمدی کارشناس برنامه های کنترل دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،   از انتخاب شهرخرمدره و روستای رحمت آباد به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات خبر داد و گفت: این انتخاب در راستای الزامات قانونی و برمبنای کنوانسیون کنترل دخانیات مصوب تیرماه ۱۳۸۴ و قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آئین نامه‌های اجرایی آن و مصوبات ستاد کشوری و بر مبنای همراهی سازمان بهداشت جهانی در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشورتحت عنوان ابتکار اجرای" شهر و روستای بدون دخانیات " ابلاغ شده است.

اوبابیان اینکه میزان مصرف دخانیات در کشور ما رو به افزایش است، افزود: در حال حاضر سن مصرف سیگار در ایران به زیر ۱۸ سال رسیده و براساس تحقیقات به عمل آمده که در سال ۱۳۹۵ جمع آوری شده، میزان مصرف افراد بالای ۱۸ سال در روستا‌ها ۱۵/۴۴ درصد (پانزده و چهل و چهار درصد) و در شهر‌ها نیز ۱۳/۶۲ درصد (سیزده وشصت و دو درصد) بوده و میانگین مصرف ۱۴/۱۳ درصد است که حدود ۱۲ میلیون نفر از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود. در این بررسی ۱۶/۲۵ درصدشیوع مصرف کنندگان آقایان و ۴/۱ درصد مصرف کنندگان خانم‌ها هستند.

کارشناس برنامه‌های کنترل دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: متاسفانه با افزایش روند مصرف مواد دخانی و شیوع آن در بین قشر جوان و نوجوان پیش بینی میشود این آمار افزایش داشته و از مرز ۱۵ میلیون نفر عبور کند.

علیمحمدی گفت: وزارت بهداشت با همراهی سازمان بهداشت جهانی در راستای الزامات قانونی و برمبنای کاهش ۳۰ درصدی مصرف تا سال ۱۴۰۴ ابتکار "پروژه شهر و روستای بدون دخانیات" را طراحی کرده و در ۶۴ واحد دانشگاهی علوم پزشکی سراسر کشور با توجه به شاخص‌های اعلامی ابلاغ و دردستور کار خود قرار داده است؛ که برهمین اساس شهر خرمدره و روستای رحمت آباد به عنوان پایلوت استان زنجان انتخاب و به این وزارت معرفی شدند.

کارشناس برنامه‌های کنترل دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: اجرای طرح شهر بدون دخانیات با چشم انداز ۵ ساله تا افق ۱۴۰۴ وبا هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات در این شهر و روستا خواهد بود.

اوبا تأکید بر اینکه شهر و روستای بدون دخانیات، عبارت از شهر و روستایی است که در آن فروش، عرضه و استعمال محصولات دخانی ضابطه‌مند شده و تبلیغات و ساز و کار‌های تشویقی مستقیم و غیرمستقیم در آن محدود و مصرف کنندگان دخانیات به ترک آن تشویق شوند، گفت: از آنجایی که کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات یک مسئولیت همگانی است؛ خواستار مشارکت تمام قشر‌های جامعه با نهاد‌های بهداشتی در راستای تحقق این امر هستیم.

علی محمدی دارا بودن جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر و نداشتن کارخانه یا کارگاه محصولات دخانی و عدم کشت توتون را از جمله شرایط انتخاب شهر بدون دخانیات اعلام کرد و افزود: در روستا‌ها نیز دسترسی آسان به روستا، وجود خانه بهداشت و شورای روستا از الزامات انتخاب روستای بدون دخانیات است.

کارشناس برنامه‌های کنترل دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بااشاره به اینکه در شهر و روستای بدون دخانیات، فروش سیگار ضابطه‌مند شده و فروش به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع خواهد شد، گفت: در فاصله ۱۰۰ متری مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی در شهر‌های بدون دخانیات در هیچ فروشگاه و یا امکنه‌ای سیگار عرضه نشده و کشیدن سیگار و قلیان در اماکن عمومی و وسایل نقلیه نیزممنوع خواهد بود؛ و همینطور تبلیغات مواد دخانی در فروشگاه‌ها و مراکز مجاز ضابطه‌مند شده و فروشندگان فاقد مجوز اجازه فروش و عرضه اینگونه محصولات را نخواهند داشت.

او ادامه داد: ساکنین درشهر‌های بدون دخانیات می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در راستای اجرای این طرح شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چوخ گوزل