مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد؛

دستیابی به ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تا سال آینده

شاه میرزایی گفت: باید تا سال آینده به تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال برسیم و در حال حاضر ظرفیت اسمی ما ۹۰ میلیون تن است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  وضعیت صنعت پتروشیمی از قوانین بالادستی تا آسیب‌شناسی و افق پیش‌رو امشب ۸ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس و شاه میرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ما باید تا سال آینده به تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال برسیم گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی ما ۹۰ میلیون تن است ، در سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت اسمی می‌رسیم ولی تولید ما تا پایان امسال به ۶۵ میلیون تن می‌رسد. اینکه چرا به ظرفیت اسمی نمی‌رسیم، دلایل گوناگونی از جمله کمبود خوراک دارد.

وی ادامه داد: در فصول گرم مشکل خوراک نداریم، تعمیرات و سایر موضوعات دیگر یا قطع برق باعث کندی و یا نرسیدن به ظرفیت اسمی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ما سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را دعوت کرده بودیم گفت: یکی از موضوعاتی که مورد بحث واقع می شود تضمین سرمایه‌گذاری و تضمین خوراک آنها و قیمت مشخص است. در بخشی از اقتصاد دنیا و کشورهای پیشرفته نفتی قیمت خوراک مدتی است که ثابت است، در کشور ما هم با توجه به برنامه‌ریزی که در دولت جدید شده ، قرار است تا قیمت‌های خوراک ثابت بماند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما هر دو تا سه سال یک بار قیمت انرژی، بنزین و حامل‌های انرژی تحت تاثیر قیمت ارز و سایر مولفه ها تغییر پیدا می کند. واحدهای پتروشیمی مورد حمایت دولت و شرکت ملی صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرند تا زیان نبینند.

شاه میرزایی تصریح کرد: در برنامه ریزی هایی که انجام شده و با توسعه ای که در میادین مختلف نفتی و گازی انجام شده، صنعت پتروشیمی در حوزه بالادست سرمایه‌گذاری کرده است تا در آینده بتواند خوراک خود را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند دو که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی منطقه و حتی دنیا قلمداد می‌شود سرمایه گذاری های لازم را انجام داده است تا چالش خوراک در آینده حل شود خاطرنشان کرد: در پایان برنامه هفتم باید به تولید ۱۴۲ میلیون تن برسیم. 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ارزش هر تن محصول پتروشیمی وارداتی ایران ۱۸۶۰ دلار است اما ارزش هر تن محصول پتروشیمی صادراتی ۳۶۰ دلار است بیان کرد: در سال جاری تا پایان آذر ماه بیش از ۹ میلیارد دلار ارز نیمایی از طریق صادرات محصولات پتروشیمی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد دلار کل ارزش محصولات پتروشیمی است که تا پایان سال ۹۹ مجموعا ۹ میلیارد دلار در سال قبل صادرات داشته‌ایم گفت: مجموعه تولید محصولات پتروشیمی که به بازار داخلی و خارجی عرضه شده ۴۰ میلیون تن است و پیش بینی می کنیم که ۳۰ میلیون تن صادرات داشته باشیم و ده میلیون تن را به بازار داخلی اختصاص خواهیم داد.

شاه میرزایی گفت: ابتدا به بازار داخلی عرضه خواهیم داشت و مازاد را صادر خواهیم کرد پیش‌بینی می‌کنیم از محل صادرات۳۰ میلیون تن تقریباً بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون تن بر ظرفیت داخلی افزوده خواهد شد اظهار کرد:ما چالش سرمایه گذاری داریم. در ایران به کوشش جوانان ما سرمایه‌گذاری داخلی انجام شده است و علیرغم همه محدودیت‌هایی که داشتیم توانستیم به پیشرفت برسیم.

شاه میرزایی ادامه داد: ۶۹ طرح تا پایان برنامه هفتم در دست اجرا است و ۳۶ میلیارد سرمایه گذاری نیاز است و تا پایان سال ۹۹ ، ۸ میلیارد دلار هزینه شده است، میانگین وزنی درصد پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد است.

وی اضافه کرد: سه طرح تا پایان امسال آماده بهره برداری داریم و در ۶۹ طرح جدیدی که در دست اجرا داریم بیشتر تلاش شده که در ادامه زنجیره ارزش با ارزش افزوده بالاتری بتوانیم به صنایع تکمیلی کمک کنیم .

در ادامه حسین حسین‌زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: تا الان پیش بینی هایی که انجام شده روند رو به رشدی داشته ایم ، اما موانعی ایجاد شده، در بحث سرمایه گذاری و تحریم های بین المللی و مواردی از این دست اتفاقاتی صورت گرفته و با عدم ناهمگون بودن سبد محصولات پتروشیمی در ایران روبرو هستیم.

حسین زاده با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما در مجلس بحث خوراک است گفت: در آستانه نوشتن برنامه هفتم بر روی این موضوع کار می‌کنیم و به همین دلیل قانون پتروپالایشگاه‌ها را آوردیم تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه گذاری کنند و در دو سه سال اول از منابع حاصل از درآمدشان بتوانند کارهایشان را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که در سال حدود ۴۷ میلیون تن گاز را به پتروشیمی‌ها می دهیم که معادل تبین ۷۰ تا ۹۰ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی ها می دهیم افزود: مشکل اساسی ما در کشور در فصل زمستان گاز است. ناچاریم که قطعی هایی را داشته باشیم و با ظرفیت کمتری پتروشیمی‌ها ادامه کار بدهند، امیدواریم با تنوع سازی خوراک پتروشیمی ها و رفتن به سمت توسعه پتروپالایشگاه این نقیصه برطرف شود.

حسین زاده اظهار کرد: جی دی پی کشور ترکیه با ۸۷ میلیون نفر جمعیت ۹۸۰ میلیارد دلار و ایران با ۸۳ میلیون نفر جمعیت، ۴۴۰ میلیارد دلار است، یعنی شدت انرژی ما به ازای هر هزار دلار درامد ۴ و چهار دهم بشکه است، برای هر هزار دلار تولید باید معادل ۴ و ۴ دهم بشکه نفت هزینه کنیم.

وی ادامه داد: یارانه پنهان انرژی ۸۰ میلیارد دلاری که در سال می‌دهیم یکی به بحث خوراک برمی‌گردد که کمر اقتصاد ما را شکسته است در بحث بنزین سالیانه ۱۳ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم و در بحث گازوئیل ۱۲ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اتلاف انرژی در دو وزارتخانه نفت و نیرو است افزود: قانون تنفس خوراک را ارائه داده‌ایم و افزایش پلکانی به پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها داده ایم تا مصون بمانند و لطمه نبیند، باید یک سیاست تشویقی و تنبلی در نظر بگیریم که بلند مدت باشد.

حسین زاده گفت: پتروشیمی ها اقدام به خام‌فروشی می‌کنند و یا نیمه خام می فروشند و مالیات می دهند تا پتروشیمی‌های در فضای کسب و کار قرار بگیرد لذا در فضای واقعی می‌خواهند کار انجام دهند.

وی افزود: سیاست های قیمت گذاری دولت اشتباه است، شرکتی که محصولات پتروشیمی را صادر می کند معاف از مالیات است اما شرکت‌های تولیدکننده پتروشیمی که بازخوردی از شرکت های صادر کننده هستند باید مالیات پرداخت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار