قطرات خونی که مرهم ۸۰ بیماری است

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: از سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌توان برای بهبود بیش از ۸۰ بیماری استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بهنامیان مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خون بند ناف (Cord blood) به عنوان خون جفتی شناخته شده است که در جنین در حال تکوین، داخل رحم جریان دارد.

او گفت: پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود؛ در حالی که این خون، حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون ساز است که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

بهنامیان گفت: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیر‌های پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق یا جایگزینی آن‌ها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سلول‌های خون بند ناف می‌توانند به عضو‌های مختلف بدن تبدیل شوند، مثلا اگر نوزاد در آینده به بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی مبتلا شود، می توان از این سلول‌ها برای درمان بیماری او استفاده کرد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سلول‌های بند ناف می‌توان برای بهبود بیش از ۸۰ بیماری استفاده کرد.

ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف تا ۳۰ سال

بهنامیان مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سلول‌های بنیادی خون ساز بند ناف در مقایسه با مغز استخوان و خون محیطی، ظرفیت تکثیر بالاتر و جمعیت‌های سلولی نارس‌تری دارند و دستیابی به این سلول‌ها بسیار آسان است.

او گفت: دانشمندان بر اساس تکنولوژی‌های امروز تخمین می‌زنند که می‌توان سلول‌های خون بند ناف را برای مدت ۳۰ سال و شاید بیشتر به شکل منجمد ذخیره کرد و بعد‌ها مورد استفاده قرار داد.

بهنامیان گفت: مطالعه‌های مختلف، حضور جمعیت‌های سلولی را در کنار سلول‌های بنیادی خونساز در خون بند ناف نشان داده‌ است که امکان استفاده از این منبع در ایمونوتراپی، مهندسی بافت و طب ترمیمی وجود دارد، بنابراین راهبرد‌هایی برای جداسازی و گسترش زیر گروه‌های مختلف سلولی از خون بند ناف و استفاده از آن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌هایی نظیر نقص در تولید لنفوسیت ها، نقص ارثی پلاکتی، اختلالات سلول‌های بنیادی، بیماری‌های ارثی، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز، اختلالات سیستم ایمنی که به صورت مادرزادی در فرد وجود دارد، آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی و دیستروفی عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار