مقام اوکراینی احتمال حمله روسیه به کشورش را رد کرد

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین ادعای رسانه‌های خارجی در مورد احتمال حمله روسیه به اوکراین را نادرست خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرده که کی‌یف هیچ مدرکی دال بر تمرکز انبوه نیرو‌های روسیه در مرز‌های کشور برای تهاجم به اوکراین نمی‌بیند.

دانیلوف در یک نشست توجیهی گفت: «امروز ما هیچ خطری نسبت به آنچه در مرزهایمان اتفاق می‌افتد، نمی‌بینیم. اگر در مورد تجمع انبوه سربازان صحبت می‌کنیم که رسانه‌های خارجی بر آن اصرار دارند، ما چنین چیزی را نمی‌بینیم. ما همه چیز را زیر نظر داریم و از همه چیز‌هایی که در حال وقوع است، آگاه هستیم. امروز ما تهدیدی به صورت تجاوز از جانب روسیه نمی‌بینیم».

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین تخمین می‌زند که حدود ۱۲۲ هزار نظامی روس در ۲۰۰ کیلومتری مرز با اوکراین و ۱۴۳ هزار نفر دیگر در ۴۰۰ کیلومتری مرز مستقر هستند. با این حال دانیلوف اطمینان داد که این تعداد برای آنچه از آن به عنوان تهاجم یاد می‌کنند، کافی نیست و تخمین زد که روسیه برای انجام چنین عملیاتی به سه، چهار یا حتی پنج برابر نیرو‌های بیشتر نیاز دارد.

دانیلوف معتقد است که بزرگترین خطر امروز اوکراین بی ثباتی داخلی است و ادعا کرد ممکن است روسیه از آن سوء استفاده کند و این چیزی است که «باید از آن جلوگیری کرد». او از اوکراینی‌ها خواست که آسوده باشند و تعطیلات زمستانی را جشن بگیرند.

او یکی از معدود مقامات اوکراینی است که در میان تهاجم رسانه‌های غربی در مورد طرح‌های ادعایی روسیه برای حمله به همسایه غربی خود، علناً خواستار آرامش شده است. در ماه نوامبر، پس از آنکه پولیتیکو گزارشی منتشر کرد که مدعی شد روسیه در حال اعزام نیرو در مرز با اوکراین است، دانیلوف این داستان را «اطلاعات نادرست عمدی» دانست و گفت که «برای ما روشن نیست که چرا» رسانه‌های آمریکایی درگیر انتشار چنین اطلاعاتی هستند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اواخر روز یکشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد و انتظار می‌رود که «تشکیل ارتش روسیه» یکی از موضوعات مورد بحث باشد. زلنسکی و بایدن قبلا در ۹ دسامبر با یکدیگر صحبت کرده اند و در این مکالمه رئیس جمهور اوکراین از همتای آمریکایی خود درخواست کرد کمک‌های نظامی بیشتری برای اوکراین بفرستد و روسیه را تحریم کند.

مقامات روسیه ادعا‌ها مبنی بر «تهاجم» را بار‌ها رد کرده‌اند و می‌گویند آمریکا و متحدانش سعی دارند با انتشار اخبار جعلی از یک سو افکار عمومی کشور‌های خود را از مشکلات داخلی منحرف کرده و از سوی دیگر برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه بهانه تراشی کنند.

 روز جمعه نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ناتو قصد دارد اوکراین را به طور سیستماتیک به پایگاه نظامی علیه  روسیه تبدیل کند و هشدار داد که روسیه «تمام اقدامات لازم» را برای محافظت از صد‌ها هزار غیرنظامی دارای گذرنامه روسی ساکن دونباس انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار