در سال زراعی جاری صورت گرفت:

برداشت هزار و ۲۲۰ کیلوگرم زعفران در استان همدان

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هزار و ۲۲۰ کیلوگرم زعفران از ۲۸۰ هکتار از اراضی زیرکشت این محصول برداشت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، رحیم بیات گفت: ۲۸۰ هکتار از اراضی زراعی استان همدان امسال به کشت زعفران اختصاص داده شده که ۲۴۴ هکتار از این سطح بارور شد.

کشت زعفران یکی از کسب و کار‌های پرسودی است که از قضا با اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران نیز سازگار است. این مزیت تولیدی خوب برای ایران در کنار مزیت فوق‌العاده سمت تقاضا و بازار‌های جهانی بکر نوید روز‌های درخشان برای زعفران ایرانی را می‌دهد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: حدود هزار کشاورز به عنوان بهره بردار در استان همدان به صورت اصلی و یا محدودتر در حوزه کشت، تولید و برداشت زعفران فعالیت دارند.

میزان کاشت زعفران در همدان چیزی در حدود ۲۰۰ هکتار و میزان برداشت سالیانه زعفران چیزی در حدود ۷۰۰ کیلوگرم می‌باشد. شهرستان ملایر با حدود ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

رزن با ۲۲ هکتار و کبودراهنگ با ۲۰ هکتار و بهار با ۱۷ هکتار در جایگاه‌های بعدی سطح زیر کشت زعفران قرار دارند.

او گفت:سالانه ۲۰ تا ۲۵ هکتار پیاز زعفران در استان همدان کشت می شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  گفت: کشت پیاز زعفران در اراضی زراعی این استان از سال ۸۸ آغاز شده است.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: حدود ۹۵ درصد کشت پیاز زعفران به استان‌های خراسان شمالی و جنوبی و شش تا هفت درصد نیز به سایر استان‌های کشور اختصاص دارد،

بیات گفت: پیاز زعفران مورد نیاز کشاورزان استان همدان در سال‌های گذشته از دیگر مناطق به ویژه خراسان (جنوبی، شمالی و رضوی) تامین می‌شد.

او گفت: زعفران یکی از کشت‌های کم آب بر محسوب می‌شود و زعفران گیاهی است که سیکل زندگی آن برعکس دیگر گیاهان بوده و کشت آن از پاییز شروع و در خرداد ختم می‌شود در حالی که در سایر گیاهان کشت از بهار آغاز و در پاییز به پایان می‌رسد.

کشت زعفران فقط به ۲ نوبت آبیاری نیاز دارد حتی بعضی کشاورزان فقط یک نوبت پیاز این گل را آب می‌دهند؛ کشتی که بیشتر دیم است و  پیاز زعفران به مرور زیر خاک تکثیر می‌شود و فصل پاییز، وقتی هنوز هوا بخشی از هُرم گرمای تابستان را در جانش پنهان کرده است، ۲۰ روز تا یک ماه گل می‌دهد.

او گفت: سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با صندوق کار آفرینی برای تسهیلات کشت گیاهان دارویی قراردادی منعقد کرده است .

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت: برهمین اساس سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان استان پرداخت شد که کشت زعفران نیز یکی از گیاهان موردنظر برای پرداخت تسهیلات بود.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.