برداشت دنبلان از جنگل ها و مراتع زنجان ممنوع است

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان از ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان در راستای حفاظت از مراتع و جنگل‌های این استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان،  حسنلو گفت: بهره‌برداری از قارچ ترافل از عرصه‌های جنگلی و مرتعی با توجه به میزان خسارت فراوان ناشی از برداشت آن در مناطق رویشی همچنان ممنوع است.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بنا به ضرورت حفظ پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مرتعی و نقش آن در امنیت زیستی کشور و تأکید بر اکوسیستم محور بودن مدیریت منابع طبیعی، برداشت این محصول مصداق قاچاق بوده  و شایسته برخورد لازم با متخلفان مطابق قانون و مقررات است.

او می گوید: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت دنبلان کوهی از عرصه‌های منابع طبیعی از ابتدای اسفند ماه، براساس سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه، بهره‌برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع ابلاغی هرگونه برداشت قارچ خوراکی از عرصه‌های جنگلی ممنوع بوده و در صورت مشاهده مأموران یگان حفاظت موظف به برخورد با خاطیان هستند و از حمل و نقل محصولات و صادرات آن جلوگیری خواهد شد.


این مسئول بابیان اینکه هرگونه برداشت قارچ خوراکی (دنبلان سفید، قهوه‌ای و قرمز) از عرصه‌های مرتعی مطابق با دستورالعمل‌ها است، گفت: می‌بایست این اقدام در قالب کتابچه طرح مصوب کمیته فنی اداره‌کل استان و از طریق انعقاد قرارداد با بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی صورت گیرد.


رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل ابلاغی برداشت سالانه از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی فقط براساس شروط قرارداد بلاغی و مفاد کتابچه طرح مصوب مجوز برداشت محصول امکان‌پذیر است، گفت:محصولات مازاد بر حد مجاز وفق مقررات قانونی به نفع دولت ضبط و با برداشت‌کنندگان متخلف برابر قانون رفتار می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.