دبیرکل ناتو:

از اوکراین حمایت نظامی و سیاسی خواهیم کرد

دبیرکل ناتو در سخنرانی جدید خود درباره بحران اوکراین و همچنین خشونت‌های قزاقستان صحبت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (جمعه) در سخنرانی خود ادعا کرد روسیه در حال تقویت نیرو‌های خود در مرز اوکراین است و این موضوع نگرانی‌ها را درمورد وقوع درگیری مسلحانه افزایش می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل ناتو اوکراین را شریک کلیدی خود خطاب کرده و اعلام کرده است که از این کشور حمایت سیاسی و نظامی خواهد کرد.

ناتو ادعا می‌کند اروپا ممکن است شاهد درگیری نظامی بین دو کشور روسیه و اوکراین باشد و ریسک این درگیری‌ها «جدی» است. همین مسئله گفت‌وگو با روسیه را ضروری می‌کند. به گفته وی آمریکا در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود برای گفت‌وگو با روسیه است، اما در عین حال این سازمان آمادگی شکست دیپلماتیک در گفت‌وگو‌ها را نیز دارد.

دبیرکل ناتو اعلام کرد هرکاری بتوانند انجام خواهند داد تا از آنچه «تجاوز» به روسیه می‌خواند جلوگیری کنند.

گفته‌های دبیرکل ناتو در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات بزرگ این سازمان و روسیه ۱۲ ژانویه برگزار خواهد شد. پیش ازاین، مسکو دو پیش‌نویس توافقنامه در مورد تضمین‌های متقابل آمریکا و ناتو ارائه کرده است.

در این پیش‌نویس‌ها روسیه درخواست کرده است که هر دو طرف از استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در فاصله خاصی از یکدیگر خودداری کنند. همچنین روسیه درخواست کرده است برای استقرار نیروها، هواپیما‌ها و کشتی‌های جنگی محدودیتی ایجاد شود و ناتو حق ندارد به مرز روسیه نزدیک‌تر شود.

دبیرکل ناتو نگرانی خود را در مورد تنش‌های قزاقستان ابراز کرد

ینس استولتنبرگ گفت: «ما با نگرانی آنچه را که در قزاقستان اتفاق می‌افتد را دنبال میکنیم و می‌خواهیم خشونت در این کشور فورا متوقف شود.»

گفتنی است اعتراضات در قزاقستان از روز یکشنبه و در پی افزایش قیمت بنزین شروع شده است. گزارش‌های متعددی از درگیری مسلحانه بین معترضان و پلیس این کشور گزارش شده است. پس از بالاگرفتن تنش‌ها، رئیس‌جمهور این کشور از کشور‌های همسایه درخواست کمک نظامی کرد. 

تاکنون نیرو‌های حافظ صلح روسیه و ارمنستان وارد خاک قزاقستان شده‌اند.

گفته می‌شود تاکنون ۲۶ فرد مسلح در درگیری با نیرو‌های امنیتی کشته شده‌اند. همچنین خبرگزاری رویترز از کشته شدن ۱۹ نفر از نیرو‌های پلیس و زخمی شدن ۷۴۸ نفر دیگر خبر داد.

تاکنون رئیس‌جمهور چین و وزارت خارجه روسیه و ترکیه مخالفت خود را با بحران قزاقستان اعلام کرده‌اند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد این کشور با هرگونه نیروی خارجی که به ناآرامی در قزاقستان دامن می‌زند مخالف است. وزارت خارجه روسیه نیز ضمن بیان این‌که درخواست معترضان مشروع است در بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست‌ها باید در چارچوب قانون و بدون ابراز خشونت حل شود. ترکیه اعلام کرده است از نزدیک بحران قزاقستان را دنبال می‌کند و به ثبات آن اهمیت زیادی می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۷ دی ۱۴۰۰
منظور‌ش اینه که اوکراینیا رو به مسلخ روسیه میفرستن
آخرین اخبار