صادرات سیب ۷ برابر شد

استاندار آذربایجان غربی گفت: امسال میزان صادرات سیب استان با حدود ۷ برابر رشد نسبت به سال گذشته، به ۱۹۵ هزار تن رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در جلسه تسهیل و روان سازی صادرات سیب استان گفت: ۸۵۰ هزار تن از سیب تولیدی استان از ابتدای سال جاری تاکنون به شکل‌های مختلف جذب واحد‌های صنایع تبدیلی، بازار‌های داخلی و به کشور‌های مختلف صادر شده است.

وی گفت: امسال خوشبختانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید محصول سیب در استان تولید شده است و با تدابیر انجام شده در استان از این میزان تولید، ۳۰۰ هزار تن به صورت سیب درجه ۳ و صنعتی توسط صنایع تبدیلی خریداری و جذب شده است.

استاندار آذربایجان غربی می گوید: ۵۰۰ هزار تن از سیب تولید استان نیز از تاکنون به شکل‌های مختلف جذب بازار‌های داخلی و به کشور‌های مختلف صادر شده است.

به گفته استاندار آذربایجان غربی امسال میزان صادرات سیب استان با حدود ۷ برابر رشد نسبت به سال گذشته، به ۱۹۵ هزار تن به ارزش ۵۳ میلون دلار رسیده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل فقط ۲۳ هزار تن سیب به ارزش ۷ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده بود و این نشان دهنده عزم جدی استان برای رفع موانع موجود برای صادرات این محصول استراتژیک است.

معتمدیان گفت: باید  برای صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب موجود در ۴۰۰ سردخانه استان تا پایان سال جاری، برنامه ریزی شود.

وی می گوید: با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی و صمت در آذربایجان غربی و رایزنی‌های انجام شده، بخشی از سیب موجود در سردخانه‌های استان به عنوان میوه شب عید خریداری خواهد شد و همچنین با استفاده از سیستم حمل و نقل هوایی و حمایت دولت از این سیستم روند صادرات سیب استان به کشور‌های مختلف دنیا تسریع و شتاب می‌یابد.

به گفته استاندار آذربایجان غربی مشکلات موجود در قرنطینه و افزایش تعرفه‌های گمرکی در روند صادرات به کشور افغانستان را از طریق نماینده عالی دولت در امور افغانستان در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

معتمدیان گفت: از سفیر هندوستان در ایران برای حضور و بازدید از زیرساخت‌های آذربایجان غربی برای افزایش مناسبات اقتصادی، تجاری و افزایش ظرفیت‌های صادراتی استان به کشور هندوستان نیز دعوت شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.