همکاری آمریکا و اوکراین برای مقابله با تهدیدات روسیه

وزیر خارجه اوکراین ضمن تایید تلاش‌های مشترک با آمریکا برای حل اختلافات با روسیه، بر اتحاد دیپلماتیک بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک روز پس از درخواست رسمی آمریکا از روسیه برای خروج حدود ۱۰۰ هزار نظامی این کشور از مرز‌های اوکراین، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد.

کولبا پس از این دیدار در پیامی توئیتری نوشت: بعد از هفته‌های تلاش دیپلماتیک با روسیه، اوکراین و آمریکا همچنان بر حل و فصل اختلافات سیاسی از طریق مذاکره و گفتگو تاکید دارند.

وی در ادامه این پیام تاکید کرد: ما به تلاش‌ها برای جلوگیری از هر گونه تجاوز بیشتر روسیه ادامه می‌دهیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد: بلینکن به کولبا اطمینان داده بدون حضور کی یف هیچ بحثی در مورد این کشور در مذاکره با روسیه عنوان نخواهد شد.

پرایس تاکید کرد: اگر روسیه مسیر درگیری و افزایش تنش‌ها را انتخاب کند آمریکا و متحدانش آمادگی دارند هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد این کشور وارد کنند. آمریکا کمک‌های نظامی خود به اوکراین را به منظور تقویت قدرت دفاعی این کشور افزایش خواهد داد.

روسیه نیز روز گذشته علی رغم اجرای رزمایش نظامی در مناطق مرزی با اوکراین بار دیگر بر کاهش تنش‌ها از طریق گفتگو تاکید کرد.

امروز قرار است اعضای ناتو با مقامات روسی در برکسل دیدار و گفتگو کنند. همچنین قرار است پنجشنبه در سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا مذاکرات بیشتری در این باره صورت گیرد.

گفتنی است پس از تلاش‌های کشور‌های غربی برای گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرز‌های روسیه، مسکو به شدت نسبت به تبعات این اقدام به مقامات غربی هشدار داد. با این حال، آمریکا و همپیمانانش همچنان به تهدیدات خود علیه امنیت ملی روسیه ادامه می‌دهند.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است گسترش ناتو به مرز‌های روسیه احمقانه‌ترین اقدام در سیاست خارجی آمریکا طی سال‌های اخیر بوده است. وی بر این باور است قدرت‌های بزرگ به مرز‌های خود حساس هستند و گسترش ناتو به مرز‌های روسیه به طور مستقیم امنیت ملی این کشور را به مخاطره می‌اندازد و بحران اوکراین درپی کوته اندیشی مقامات غربی بروز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار