اجلاسیه دوازدهم جامعه مدرسین و علمای بلاد با سخنرانی رئیس جمهور

دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با پیام تصویری آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی،رئیس جمهور در ارتباط زنده با دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت گفت:  امروز سیر نزولی تورم آغاز شده است و اگر همه کمک کنند امکان پذیر است که این تورم مهار شود.

او گفت: ما در دولت تلاش می‌کنیم تا عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم، به نظرات حوزه‌های علمیه و ارشاد علما نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی می گوید: تورمی که تجربه می‌کنیم در هفتاد سال گذشته بی سابقه بوده، اما بحمدالله سیر نزولی تورم آغاز شده است.

او گفت: در عمل و اجرا تلاش داریم مردم را امیدوار کنیم.

آقای رئیسی گفت: در آغاز دولت سیزدهم ذخایر کالا‌های اساسی اطمینان بخش نبود در حالی که امروز هیچ نگرانی از ذخایر کالا‌های اساسی در کشور وجود ندارد.

رئیس جمهور گفت: تلاش ما برای اینکه شرایط را تغییر دهیم بسیار ملموس است و اکنون هم زمینه کاهش مشکلات فراهم است هر چند همچنان دشمن به دنبال این است که با امپراطوری رسانه ای مردم را ناامید کند اما ما نه در حرف بلکه باید در عمل و اجرا مردم را امیدوار کنیم.

او گفت: حوزه علمیه به عنوان پدیدآورنده انقلاب نمی‌تواند نسبت به مشکلات و نیاز‌های جامعه بی تفاوت باشد، علمای بزرگ حوزه هم نیاز جامعه را به درستی می‌شناختند و هم حاضر بودند در مسیر بهبود شرایط با روی کارآوردن علم، دانش و آبروی خود نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: سخنرانی در جمع علمای بلاد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خلال سفر استانی به هرمزگان به صورت ویدیو کنفرانسی برای بنده توفیق بزرگی است و بسیار مایل بودم تا به صورت حضوری در قم در این اجلاسیه باشکوه حضور پیدا می‌کردم.

تاکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر  جذب جوانان به مساجد


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم در پیام تصویری به این اجلاسیه با بیان این که باید از فرصت‌های مختلف برای جذب جوانان به مسجد و معارف دینی استفاده شود، گفت: نقش مردمی مذهب نباید کمرنگ شود؛ کمرنگ شدن نقش مردمی مذهب به شعائر دینی ضربه می‌زند.

او گفت: انقلاب اسلامی ایران از مساجد برخاست و این مساجد بودند که مبدا انقلاب شدند، مردم در مساجد تعلیمات لازم می‌دیدند و در بین عموم مردم توزیع و تبلیغ می‌کردند، رکن بودن مساجد در کشور باید حفظ شود و مساجد باید به مرکزی برای نشر معارف اسلام تبدیل شود، چراکه نشر معارف با تقویت پایه‌های اسلام برابر است.

به گفته آیت الله مکارم شیرازیعلمای اسلام به فکر فقرا و افراد مستمند باشند، بتازگی در مساجد صندوق‌های قرض الحسنه راه اندازی شده که اتفاق مبارکی است، ورود مساجد در امور خیریه مانند احداث درمانگاه مساله ارزشمندی است.

این مرجع تقلید می گوید: چند سال گذشته برای اثبات نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی کنگره‌ای در استان قم برگزار شد که حاصل آن انتشار ۱۷ جلد کتاب بود که این مجلدات در اختیار کتابخانه‌ها و مساجد گذاشته شده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: دانشجویان و نسل جوان باید با نقش شیعه و اسلام در پیشرفت علم و دانش در طول تاریخ آشنا شوند، اگر این آشنایی صورت بگیرد زمینه برای پیشرفت جهان اسلام فراهم می‌شود.

آیت الله سبحانی: برای بهبود معیشت طلاب فکری شود

آیت الله سبحانی در ارتباط زنده تصویری با دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، پاسداشت ارزش‌های اسلامی و خدمت به مردم را دو وظیفه مهم روحانیت دانست و گفت: در سال ۵۷ خدای متعال منت نهاد و آرزوی مؤمنین در ۲۲ بهمن محقق شد و اکنون بیش از چهل سال از عمر انقلاب می‌گذرد باید نگاه کنیم ببینیم خدمت ما به ارزش‌های اسلامی و مردم چگونه بوده است.

او با تاکید بر این که هر پدیده‌ای علت محدثه و مبقیه می‌خواهد، از روحانیت و حوزه‌های علمیه به عنوان علت محدثه و مبقیه انقلاب یاد کرده و گفت: در درجه اول برای تداوم مسیر انقلاب باید در فکر ایمان واخلاق جامعه باشیم.

این مرجع تقلید گفت: گاهی اوقات افکار الحادی تولید و از طرق مختلف در اختیار جامعه ما قرار می‌گیرد، اگر در فکر رفع وتحلیل این‌ها نباشیم ایمان و عقیده جامعه و مردم صدمه می‌بیند، لذا حوزه‌های علمیه و علمای اعلام باید اتاق فکر‌های خاصی در این زمینه داشته باشند و بدانند گاهی اوقات این افکار الحادی در قالب تفسیر قرآن وارد می‌شود.

او رضایت مندی مردم را وظیفه دیگر علما و حوزه‌های علمیه دانست و گفت: مسئولان باید فاصله خود را با مردم کمتر کنند، در دسترس باشند، تلاش کنند تا رضایت آن‌ها را کسب کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما فقه اسلام داریم نه معاصر می گوید: باید تعبیر دقیق به کار ببریم و بگویم فقه مسائل معاصر، یک سلسله مسائل نو ایجاد می‌شود که به صورت فردی از سوی بزرگان پاسخ داده می‌شود که البته در جای خود قابل تقدیر است، باید این‌ها جمع شود و به صورت فکر جمعی پاسخ داده شود، حوزه علمیه باید برای مسائل نوپدید و نوظهور گروهی را تشکیل دهد. البته از خارج نیز چشم امید و نیاز به سمت ماست و باید برای رفع نیاز‌های آن‌ها نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

آیت الله سبحانی با تاکید بر این که ما نباید محصل مادام العمر در حوزه داشته باشیم، به آیه شریفه نفر اشاره کرد و گفت: باید به محتوای آیه شریفه نفر عمل کنیم، معنا ندارد که مادم العمر افرادی مشغول تحصیل باشند، باید افرادی که شایستگی دارند مقدمات هجرت شان فراهم شود این مساله به تقویت پایه‌های ایمانی جامعه و انقلاب کمک می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که ما به لحاظ خطبا در فقر بسر می‌بریم، می گوید: باید حوزه علمیه این مسئله را جدی بگیرد، فقه اسلامی کمال ماست، اما در کنار فقه تبلیغ هم لازم است، باید نسبت به خطابه و منبر رشته خاصی تاسیس شود.

او به مضیقه مالی و معیشتی طلاب و روحانیون اشاره کرد و با تاکید بر این که باید برای بهبود معیشت طلاب فکری شود،می گوید: البته این مسئله باید با رعایت حفظ استقلال حوزه‌های علمیه باشد.

رئیس جامعه مدرسین: روحانیت همچنان در صحنه است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در این اجلاسیه گفت: حوزه کاری کرده کارستان، حوزه‌های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند.

او گفت: اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختی‌ها، زندان‌ها و تبعید‌ها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمی‌شود تنها در امور فردی برای احیای ارزش‌ها تلاش کنیم.

به گفته رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عده‌ای همنوایی کنند یا به خاطر فشار‌هایی که دیده می‌شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست.

او گفت: پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده‌ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می‌ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است، روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق‌ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر (عج) خواهد سپرد.

 

آیت الله خاتمی: مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود 


آیت الله سید احمد خاتمی نایب رئیس جامعه مدرسین در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد با تشریح ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف جهاد، علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان نهضت جهاد تبیین خواند.

 او تبری را جلوه سلبی جهاد تبیین خواند و گفت: اساسا لااله الا الله از تبری شروع می‌شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکایی‌ها شروع کرد، با این کار نظام اسلامی شکل گرفت.

او با تاکید بر این که از ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب ما گرفتار التقاط اعتقادی شد، گفت: شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را به چاپ رساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با یادآوری بخش‌هایی از فرمایشات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی گفت: این تفکر امروز هم هست، البته مردم به صحنه آمدند و زیربنای تفکرات این‌ها که تفکرات همان جریانی است که امام در صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند، قصه جهاد تبیین تنها قصه یک جریانی که نه ماه بود و رفت نیست.

او با اشاره به نشستی که اخیرا در تهران برگزار شده و برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کرده اند، گفت: این‌ها روی شان نمی‌شود که بگویند جدایی دین از سیاست، می‌گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است، این جهاد تبیین بسیار مهم است.

آیت الله خاتمی گفت: کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها است، اما چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست، مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد.

 

آیت الله اعرافی: حوزه نمی‌تواند نسبت به نیاز‌های نظام و کادرسازی برای حاکمیت بی توجه باشد

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمیا بلاد، با راهگشا خواندن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت ۱۹ دی و نیز مباحث مطرح شده از سوی مراجع عظام تقلید و علمای اعلام در اجلاسیه دوازدهم جامعه مدرسین، تاکید کرد که این مسائل و نکات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه تولید اندیشه و دانش و نظریه پردازی را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های حوزه در قبال انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزه ما باید پیشگام در سیاست، دارای مواضع روشن در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و در عین حال باید به نیاز‌های گوناگون پاسخ دهد، وقتی خورشید انقلاب اسلامی بر ایران تابید و بر مقاومت جلوه گر شد، باید بدانیم که صد‌ها پاسخ متوجه آن می‌شود.

او گفت: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه شکل گرفت و امروز هم در تداوم آن نیاز به اندیشه و تولید فکری دارد، ما به عنوان حوزه مسؤولیت سنگین داریم، رسالت شورای عالی و مدیریت حوزه‌ها بسیار سنگین است.

آیت الله اعرافی، گسترش مرز‌های علوم اسلامی به سمت پرسش‌های نو و نظام‌های جدید با تکیه بر منهج اجتهادی را امری بسیار مهم دانست و گفت: گاهی عده‌ای حرف‌های سبک و حرف‌های غیر علمی می‌زنند، گاهی هم عده‌ای وارد می‌شوند و حرف‌های غیر دقیق و غیر اجتهادی می‌زنند، فقه ما جواهری و ریشه دار است که پای آن بزرگانی کم نظیر ایستاده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه می گوید: در حوزه مباحث کلامی و عقلی قطعا باید با تکیه بر منابع کتاب و سنت گسترش کمی و کیفی داشته باشید، نمی‌شود بدون علوم عقلی دقیق در برابر برخی شبهات قد علم کرد.

او با تاکید بر ورود عالمانه به مسائل، نظام سازی و حضور اندیشه دینی در ساحت‌های تقنین را نیازمند برنامه ریزی و البته ماموریت حوزه دانست و گفت: با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و شورای عالی در این حوزه کم و بیش اقداماتی انجام شده است.

او می گوید: حوزه نمی‌تواند نسبت به کادرسازی برای نظام بی توجه باشد و چشم و گوش بر نیاز‌ها ببندد، در طرح امایش حوزه‌های علمیه بیش از هفتاد عنوان کارویژه برای حوزه شناسایی شده، برای هر کدام نیز نیازمند به تربیت نیرو و کادر هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خروجی هدفمند حوزه را ناظر به نیاز‌های نظام دانست و با بیان این که در این زمینه کار‌های خوبی انجام شده است، گفت: در حوزه دو خط را به موازات هم باید دنبال کنیم، نخست، خروجی هدفمند برای پاسخگویی به ساحت‌های مختلف نیاز حاکمیت، و دوم صیانت و حمایت از استعداد‌های برتر و ممتازان حوزه که در این زمینه با کمک نهاد‌های مختلف حوزوی طرح‌هایی شروع شده است.

آیت الله اعرافی اقدامات انجام شده در راستای تحقق ماموریت‌های حوزه را ناکافی خواند و گفت: کار ویژه دیگر حوزه در قبال انقلاب اسلامی تولید گفتمان و جهاد تبیین است؛ ما نیازمند آن هستیم که اتصال ما با طبقات مختلف برای تبیین اندیشه انقلاب و نشان دادن راه و روش اسلام وجود داشته باشد. در این زمینه نمایندگان، ولی فقیه، علمای بلاد، ائمه جمعه این رسالت را داشته اند.

آیت الله اعرافی سیاست مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی را واسپاری بیشتر اختیارات به مراکز استانی دانست و گفت: انتظار می‌رود که متناسب با این مسئله کیفیت برنامه‌ها نیز در کنار تقویت مباحث علمی و اخلاقی مدنظر باشد. حرکت به سمت درس‌های خارج دقیق و متقن شروع شده و الان پنجاه درس خارج رسمیت یافته که البته میزان آن کم است.

ارتباط تصویری علمای بلاد با  اجلاسیه دوازدهم

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در ارتباط تصویری با دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد دیدگاه‌های خود را در خصوص ماموریت‌های حوزه در دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تبیین کردند.

گفتنی است: در نوبت عصر اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، شمار دیگری از شخصیت‌های حوزوی به صورت حضوری و تصویری سخنرانی خواهند کرد و گزارش کمیسیون‌های چهارگانه نیز از سوی رؤسای کمیسیون‌ها ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.